شروین وکیلی تاکید کرد: افراد فناوری جدید را راحت یاد می گیرند ولی استفاده درست برای آن ها دشوارتر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری اولین جشنواره «فیلم وعکس همراه تهران»، نشست «بازتعریف اخلاق وحریم های خصوصی در زمانه رسانه های نو» با حضور شروین وکیلی، جامعه شناس و داستان نویس برگزار شد. 
در ابتدای نشست، وکیلی با توجه به کتاب «فرایند متمدن شدن» اثر نوربرت الیاس توضیحاتی ارائه داد و گفت: الیاس در این کتاب نشان داده روند پیچیده تر شدن نظام های اجتماعی و متمدن شدن «من» ها با ابداع و تثبیت روش ها و فنون انظباطی جدیدی همراه بوده که با ابزارهای نو نیز پیوند داشته است. 
وی ادامه داد: الیاس در مقاله ای ورود فن آوری خودرو به کشورهای گوناگون را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که تلفات بالای تصادف های رانندگی در برخی از کشورها، از آنجا برمی خیزد که مردمان هنوز با روندهای انظباطی لازم برای مهار و مدیریت ابزارهای نو آشنایی نیافته اند. 
وی با بیان این که در سال های اخیر نسل میانسال  و جوان ایرانی با ورود سه فن آوری مهم با سرزمین شان روبرو بوده اند، افزود: نخست فناوری تلفن همواره و افزوده های آن است. دیگری رایانه، اینترنت و شبکه های اجتماعی زاده شده در دل آن و سومی رسانه های نو که از ویدئو آغاز شد و به ماهواره ختم شده. این اتفاق ها طی سی سال رخ داده ولی ضرباهنگ آن سریع و فراگیری آن چشم گیرتر شده است. 
وکیلی با بیان این که افراد فناوری جدید را راحت یاد می گیرند ولی استفاده درست برای آن ها دشوارتر است، افزود: در کشور ما هم با رواج استفاده از این سه فناوری شاهد ظهور نوعی تازه از توهین و ناسزاگویی به دیگران هستیم که در فضاهای عمومی نمود می یابد. اختلال اصلی ای که در اینجا بروز کرده به سطح دسترسی یا توانایی افراد برای استفاده از این ابزارها مربوط نمی شود و به چگونگی استفاده رعایت هنجارهای اخلاقی در این زمینه وابسته است. 
اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران از هفته دوم اردیبهشت با نمایش فیلم های راه یافته به جشنواره در 15 دانشگاه سراسر کشور کار خود را ادامه می دهد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار