رئيس مرکز تحقيقات راه و شهرسازي با تأکيد بر ضرورت مقاوم سازي مناطق مسکوني گفت: سرعت مقاوم سازي و نوسازي مسکن روستايي بيشتر از مناطق شهري است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد فاطمي عقدا گفت: در مناطق روستايي به دليل اينکه مشکل چند مالکي و آپارتمان نشيني وجود ندارد مراحل اداري و کاري نوسازي و مقاوم سازي مسکن به سرعت اجرا مي شود اما در مناطق شهري هماهنگي ساکنان يک مجتمع آپارتماني و همچنين شرايط محيطي و محلي زمان بر است و هزينه ساخت و ساز را هم بيشتر مي کند.
وي اعلام کرد: حدود 10 تا 11 ميليون نفر در بافت هاي فرسوده و محيط هاي ناکارآمد شهري زندگي مي کنند و بايد براي نوسازي و مقاوم سازي مسکن اين بخش از جامعه برنامه ريزي جدي صورت گيرد.
فاطمي عقدا گفت: با توجه به تنوع بلاياي طبيعي در کشور بايد براي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري متناسب با هر منطقه و محله برنامه ريزي ويژه اي صورت گيرد و انگيزه هاي اقتصادي نيز افزايش يابد.
وي فرايند نوسازي بافت هاي فرسوده را در سال هاي اخير بسيار پر دستاورد خواند و افزود: اين روند همچنان بايد ادامه يابد.
به منظور نوسازي بافت‏هاي فرسوده و نابسامان شهري در ايران بيش از 72 هزار هكتار از اين نوع بافت‏ها شناسايي شده است که با حمايت‏هاي دولت انجام مي گيرد و بيش از 10 ميليون نفر را زير پوشش قرار مي‏دهد.
 تاكنون، 55 هزار هكتار آن به مرحله اجرا رسيده و بالغ بر 600 هزار واحد مسكوني در آن‏ها احداث شده است.
در سال هاي افزايش سهم مسكن بادوام از كل موجودي مسكن كشور، مقاوم‏سازي مسكن روستايي و بهسازي واحدهاي موجود در بافت‌هاي فرسوده شهري مورد تأكيد برنامه‌هاي مسكن و شهرسازي بوده است.
واحد هاي خسارت ديده در سوانحي چون سيل و زلزله  با تلاش وزارت راه وشهرسازي به صورتي مقام بازسازي مي‏شود.
امسال به دويست هزارمسکن در بافت هاي فرسوده شهري تسهيلات ويژه نوسازي و بهسازي پرداخت مي شود .
تسهيلات نوسازي مسکن در اين بافتها 30 ميليون تومان شده که مشوق خوبي است و شهرداري ها نيز با تراکم تشويقي و تخفيف هاي 5 درصدي شرايط خوبي ايجاد مي کنند./س
برچسب ها: مسکن ، روستایی ، نوسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار