مدیرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي از شناسایی 90 اثر تاريخي، طبيعي، ناملموس در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد 59 اثر طبیعی و 31 فقره از آثار معنوی و ناملموس بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومي و اطلاع رسانی سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛علی كاظمی افزود: سال گذشته  هفت اثر ناملموس این استان شامل آیین علم گردانی در جاجرم، هنر پرده خوانی روز عاشورا، آیین شام غریبان بجنورد ، فن تولید آبنبات قیچی، هنر تعزیه خوانی بجنورد ، ابریشم بافی و سفره كردی در فهرست آثار ملی كشور ثبت شده است.
وی در خصوص مرمت 18 اثر تاریخی این استان در سال گذشته، گفت: آثار تاریخی مرمت شده در استان شامل 'عمارت مفخم، حسینیه جاجرمی، كاروانسرای سردار (سبزه میدان)، مساجد جامع  ایور، درق، جاجرم و استاد ، حمام جاجرم، شهر بلقیس، حمام رویین، آرامگاه بابا و بی بی، خانه بانك ملی، مقبره شهدا، بنای اسپاخو، آیینه خانه مفخم، یخچال چشمه گاه، امامزاده نبی غلامان و خواجه مهزیار است.
وی همچنین به انجام كاوش و گمانه زنی شش محوطه در تپه ریوی در دو فصل، تپه بیمارستان و آق تپه در شهرستان مانه و سملقان و جیران تپه  و شهر تاریخی بلقیس در اسفراین اشاره كرد و گفت: علاوه بر این، پارسال 30 اثر برای دریافت شماره ثبتی به سازمان مركزی ارسال و تپه تاریخی ریوی نیز تعیین حریم شد.
كاظمی همچنین از خرید و آزادسازی 24 حریم به مساحت سه هزار و 130 مترمربع توسط این اداره كل در سال قبل خبر داد و افزود:  شهرداری ایور نیز سه باب مغازه با هزینه خود خریداری و تحویل این اداره كل كرد و مالكان محدوده مسجد "درق" نیز دو باب مغازه را اهدا كردند كه جزو آمار آزادسازی حریم این اداره محاسبه نشده است.
براساس آمار اخیر واحد كارشناسی آمار و اطلاعات اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان 514 اثر ثبت شده تاریخی، طبیعی و ناملموس وجود دارد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.