مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تشکیل ستادهای مبارزه با سن در سطح استان و شهرستانهای تابعه ی جهاد کشاورزی خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،سمیعی با اشاره به  آغاز فعالیت های اکیپ مبارزه با سن در سطح شهرستان ها، اظهار داشت:تا کنون در سطح بیش از 7 هزار هکتار در شهرستان های تربت جام،جغتای، جوین،سبزوار و خوشات مبارزه با سن عملیاتی شده است و ادامه کار با شدت بیشتری ادامه داد.
وی سطح مبارزه با سن در سطح استان را 130000 هکتارپیش بینی کرد و افزود:جهاد کشاورزی وظیفه پیش آگهی،هدایت و نظارت مبارزه با آفت را دارد و کشاورزان نیز باید با هماهنگی مدیریت های جهاد کشاورزی  و ادارات  حفظ نباتات در تامین نهاده ، سمپاش و عملیات اجرایی اقدامات لازم را انجام دهند.

امیری کارشناس حفظ نباتات سازمان  جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: ستاد های مبارزه سن در سطح استان، شهرستان، دهستان ها و روستاها تشکیل شده و در سطح 30000 هکتار مبارزه با سن مادری آغاز شده و تا کنون 3200 هکتار پاکسازی شده است و اکیپ های مبارزه با سن در تمامی عرصه های گندم و جو شبانه روزی مشغول به مبارزه بوده و با همکاری  کشاورزان و کارشناسان و ناظرین گندم و جو به مبارزه با  این آفت می پردازند.

وی هشدارداد:با توجه به وسعت خسارات این آفت پر میزان تولید توصیه می شود که کشاورزان مبارزه با این آفات را جدی تلقی کرده و با اکیپ های مبارزه همکاری کنند.

کارشناس  حفظ نباتات سازمان  جهاد کشاورزی ادامه داد:سن خسارات کمی و کیفی را وارد می‌کند و در هر هکتار از 43 کیلو تا 120 کیلو(متوسط کشور 73 کیلو) در هکتار موجب افت میزان محصول می‌شود.

 

گفتنی است:

سن که یکی از آفات مهم عرصه های کشاورزی بوده و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به همراه دارد، حشره ی کوچکی است که ضمن تغذیه از برگ سبز گندم و جو یا وارد کردن خرطوم خود و تزریق بزاق به دانه گندم موجب  فساد پروتئین و گلوتن گندم و جو شده و ماده سیاه رنگی را بجای می گذارد که معرف دانه های آلوده موجب مسمومیت تغذیه ای انسان و دام می شود/ س

 

برچسب ها: مبارزه ، با ، آفت ، سن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.