رئيس سازمان انرژي اتمي از اتصال مجدد برق به نيروگاه اتمي بوشهر خبرداد و گفت: تاکنون اقدامات لازم را در اين خصوص انجام داده‌ايم، ولي نمي‌توان زمان مشخصي را براي اتصال مجدد برق مطرح کرد.

فريدون در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر زمان دقيق اتصال برق به نيروگاه اتمي بوشهر اظهار داشت: در مواقع راه‌اندازي نيروگاه‌ها نمي‌توان زمان مشخصي ارائه داد، چرا که ممکن است در اين مدت زمان مشکل فني به وجود آيد.

وي افزود: بازبيني‌هاي لازم انجام شده و برخي قطعات از سوي پيمانکار روسي تعويض شده و توانسته‌ايم آزمايش‌هاي راه‌اندازي رآکتور را انجام دهيم.

عباسي بيان داشت: اميدواريم ظرف چند روز آينده مجددا برق را به شبکه متصل کنيم، حالا اگر در خلال اين آزمايش‌ها اشکالي پيش آيد، مجبور مي‌شويم رآکتور را خاموش کنيم که البته در زمان کنوني هم نياز مبرم به برق نداريم.

وي در پاسخ به اينکه درخواست شوراي حکام خليج فارس از آژانس بين‌المللي اتمي براي بازديد از نيروگاه بوشهر جهت اطمينان لازم بوده، بيان داشت: اينگونه درخواست‌ها بيشتر شبيه به يک ژست سياسي است و در مورد فعاليت‌هاي نيروگاه بوشهر بازرسان آژانس هيچگونه تخلف و عدول از مقررات بين‌المللي را مشاهده نکرده و بايد بگوييم هميشه از حضور بازرسان در کشور استقبال مي‌کنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه چرا 1+5 مذاکرات را به بعد از انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران طول داده، تصريح کرد: اين نشان از عدم آمادگي طرف غربي براي ادامه مذاکرات با ايران است و آنها در زمان انتخابات رياست جمهوري آمريکا هم مذاکرات را به تعويق انداختند.

وي افزود: تيم مذاکره کننده ايراني يک تيم سياسي منسجم و کاملا آماده است و در مذاکرات آلماتي2 نشان داديم که مي‌توانيم باز هم به خوبي مذاکرات را ادامه دهيم و غربي‌ها نياز بيشتر به تغذيه بخش سياسي خود دارند.

عباسي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اظهارات و جوسازي‌هاي آمانو در بازديد از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، قبل از مذاکرات تصريح کرد: نمي‌دانم اين اظهارات متعلق به شخص آمانو است، يا خير؛ ولي بايد به اين مسئله اذعان داشت که اگر اظهارات آمانو بيان خودش بوده قطعا بر اثر اطلاعات غلطي بوده که برخي سرويس‌هاي امنيتي به وي داده‌اند.

وي افزود: زماني که آمانو مسئله‌اي مشکوک را در نيروگاه‌هاي اتمي ايران پيدا نمي‌کند اظهار نظري هم در اين زمينه نمي‌تواند ارائه دهد و وي مجاز است صرفا در محدوده اي که بازرسي کرده به بيان نظر بپردازد.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به واکنش غربي‌ها در برابر اقدامات ايران در زمينه کيک زرد اردکان يزد اظهارداشت: غربي‌ها هر پيشرفت ايران را به منزله تهديدي براي خود تلقي مي‌کنند، دسترسي ما به کيک زرد، توانمندي خاص و پيچيده‌اي نيست که آنها اينگونه واکنش نشان مي‌دهند ما به دنبال تامين منابع خود از طريق کيک زرد هستيم.

عباسي ادامه داد: تفکرات غربي‌ها ناشي از کج‌فکري آنهاست و موجب شده که عليه جمهوري اسلامي به اعمال محدوديت بپردازند و اين محدوديت‌ها موجب پيشرفت و اعتلاي کشور شده است.

وي در پايان در پاسخ به اينکه علت تاخير افتتاح فاز يک و دوي نيروگاه اردکان و ساغن گفت: بخشي از تاخيرات مربوط به روند اجرايي و مراحل اکتشاف بوده و در چند سال گذشته با توجه به محدوديت هايمان در تامين کيک زرد توانستيم سرمايه گذاري هاي لازم را براي اين مسئله انجام دهيم و در مدت زمان کوتاهي به بهره برداري هاي لازم برسيم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار