دو کارشناس آمريکايي گفتند، انفجارهاي اخير بوستن، احتمالاً کار گروه‌هاي راستگراي افراطي در داخل آمريکا بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي ؛ مجري اين شبکه ابتدا گفت، پس از آن که مردم به تدريج از حالت شوک و بهت‌زدگيِ ناشي از انفجارهاي بوستن خارج مي‌شوند، شمار بيشتري از شهروندان آمريکايي مي‌پرسند، چه کساني در پشت پرده‌ي اين حملات بوده‌اند؟ هرچند تاکنون هيچ مظنوني در اين رابطه دستگير نشده، شمار قابل توجهي از تحليلگران امور امنيتي و سياسي در آمريکا مي‌گويند، اين احتمال وجود دارد که عامل يا عاملان اين انفجارها از گروه‌هاي راستگراي داخليِ آمريکايي بوده باشند. 

به عنوان مثال، رابرت گرنيِر، مقام سابق سازمان سياي آمريکا، ضمن گفتگوي اختصاصي با مجري اين شبکه گفت، زمانبنديِ اين حمله، که مصادف با روز وطن‌پرستي در بوستن بوده، احتمال دخيل بودن گروه‌هاي داخلي را در انفجارهاي بوستن، بيشتر مي‌کند. وي افزود، در اين روز، اولين مبارزات مسلحانه در تاريخ آمريکا براي مقابله با ظلم و ستمِ پادشاه وقت انگليس، به منظور دستيابي به استقلال آمريکا صورت گرفته است.

 از همين رو، اين سؤال در ذهن انسان مطرح مي‌شود که آيا يک گروه راستگراي افراطي آمريکايي از چنين سالگردي براي ابراز وجود و مقابله با آنچه آنان دولت ستمگر در آمريکا مي‌دانند، استفاده کرده باشد؟ اين افراد (راستگرايان افراطيِ آمريکايي) احساس مي‌کنند مورد ظلم و سرکوب از سوي دولت فدرال آمريکا قرار گرفته‌اند. شايد آنان مي‌خواهند از موقعيت سالگرد مبارزات تاريخي براي سرنگوني قدرت‌هاي ظالم و ستمگر در آمريکا بهره‌برداري کنند تا پيامي در رابطه با سياست‌هاي داخلي در آمريکا بفرستند. گرنير در خاتمه افزود، بايد بار ديگر تأکيد کنم، که اين صرفاً در حد حدس و گمان است و هنوز اسناد و مدارک قطعي در اين خصوص به‌دست نيامده يا منتشر نشده است.
 
جيم والش، کارشناس تروريسم، نيز درباره عاملان احتمالي بمبگذاري بوستن گفت، سه احتمال در اين رابطه مي رود: اول اين که عاملي خارجي مانند گروه القاعده، مسئول اين انفجارها بوده باشد. دوم اين که شخصي خارجي يا داخلي (آمريکايي) که در آمريکا زندگي مي‌کند و با آرمان‌هايي از خارج، احساس همبستگي دارد، اما آموزش‌هاي کافي (براي عمليات تروريستي) نديده و در اين زمينه، حرفه اي نيست، عامل اين حملات باشد. سومين احتمال اين است که عاملي داخلي اين انفجارها را انجام داده باشد. 

اين کارشناس افزود، در گذشته نيز آمريکا با چنين حملاتي در خلال مسابقات المپيک (آتلانتا) يا انفجار ساختمان دادگاه اوکلاهماسيتي (توسط تيموتي مک وي) مواجه شده است. در آن سوانح، گروه‌هاي نژادپرست سفيدپوستِ آمريکايي يا گروه‌هاي ديگري که با دولت فدرال آمريکا مشکلاتي داشته‌اند، انفجارهايي را انجام دادند. 

والش در پايان افزود، علائم و نشانه‌هاي اوليه در رابطه با انفجارهاي بوستن نشان مي‌دهد، هرکس که در پشت پرده‌ي اين حملات بوده، احتمالاً شخصي حرفه‌اي و برخوردار از آموزش‌هاي پيچيده و پيشرفته (در امور تروريستي) نبوده، بلکه در اين زمينه، در سطوح پايين‌تري از حرفه‌اي‌گري قرار داشته است.

                                    آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.       
برچسب ها: بوستون ، عامل ، انفجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار