.طی چند سال اخیر آمار ابتلا به فشار خون و افزایش و سن ابتلا به آن کاهش پیدا کرده است که علت اصلی این امر افزایش استعمال دخانیات و مواد مخدر در جوانان است.

طبق تحقیقات انجام شده نیکوتین موجود در سیگار باعث تولید هورمون اپی نفرین در بدن می شود که همین ماده باعث افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون می شود که نتیجه آن افزایش فشار خون است بنابراین اگر مصرف کننده دخانیات هستید از همین امروز با ترک آن با فشار خون خداحافظی کنید.

برای کاهش فشار خون، مصرف سیگار را قطع کنید

رضا شهرامی، فوق تخصص مراقبت های ویژه ICU و متخصص بیهوشی بیمارستان ضیائیان با اشاره به مواردی که منجر به کاهش فشار خون و حملات قلبی و عروقی می شود به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: قطع مصرف سیگار، کاهش میزان مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول، کاهش وزن اضافی، انجام ورزش های هوازی (30 الی 45 دقیقه) در اکثر روزهای هفته، کاهش مصرف سدیم روزانه به کمتر از 100 میلی مول در روز و مصرف کافی پتاسیم در کاهش فشار خون و حملات قلبی عروقی نقش بسزایی دارند.

وی با بیان اینکه سرخرگ ها خون را از قلب به دیگر نقاط بدن می رسانند و برای آن که بتواند در این عروق به جریان در آید نیاز به فشار مناسبی دارد افزود: این فشار جریان خون در سرخرگ های بدن یعنی فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می شود فشار خون نام دارد.

شهرامی با اشاره به اینکه پرفشاری خون عارضه ای است که در آن فشار خون به طور مزمن بالاتر از حد طبیعی است اظهار داشت: بسیاری از افراد که دچار فشار خون بالا هستند احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است.

وی با بیان اینکه 15 درصد از افراد سن بالا دچار فشار خون بالا هستند و خودشان خبر ندارند ادامه داد: در مواردی که فشار خون خیلی بالا می رود سر درد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می دهد با این وجود تنها راه تشخیص فشار خون اندازه گیری میزان آن است.

وی در پایان اظهار داشت: اثبات و تعیین مرحله پرفشاری خون علت های ثانویه در ایجاد پرفشاری خون، بررسی میزان خطر بیماری های قلبی، عروقی و جستجو جهت یافتن ریسک فاکتورها و صدمه به اعضای حیاتی بدن از جمله اهداف بررسی های تشخیص اولیه بیمار مبتلا به فشار خون بالا است./ح





برچسب ها: فشارخون ، سکته ، دخانیات ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.