فشار خون یک عارضه خاموش بدون علامت است که طبق آمار نیمی از مبتلایان به این عارضه از ابتلای خود خبر ندارند وجود پزشک خانواده بر هر فرد علاوه بر این که می تواند پاسخگوی سلامت او باشد می تواند با معاینه دوره ای مشخص و پیگیر فرد را از وجود و یا عدم وجود هر گونه بیماری آگاه کند که فشار خون بالا هم یکی از این بیماری هاست.

دکتر مسعود رفعتی، دبیر هفته سلامت مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی در جمع خبرنگاران گفت: طرح غربالگری فشارخون در تمامی مراکز روستایی انجام شده است، در مناطق شهری به دلیل مراجعه افراد به مطب های خصوصی و دسترسی کمتر سیستم های خدمات رسانی به مردم، ارائه خدمات آموزشی و غربالگری و درمانی به شکل نظام یافته کمتر است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح پزشک خانواده و پوشش این برنامه برای جمعیت شهری اجرای طرح غربالگری و درمانی به صورت جامع و کامل جمعیت شهری را تحت پوشش قرار می دهد.

**استرس ، تهدیدی برای سلامت انسان

عاطفه قنبری، جلفایی متخصص روانپزشکی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: استرس را یکی از عوامل ابتلا به فشار خون دانست و گفت: مطالعات نشان داده بعضی تیپ های شخصیتی (نوع A) افرادی که رقابت جو، در موقعیت ها، خشم و خشونت بیشتری تجربه می کنند، آنها بیشتر مستعد هستند به بیماری های قلب و عروق مثل فشار خون مبتلا می شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش کلسترول نیز باعث افزایش فشار خون می شود، افزود: یکی از روش های مقابله استرس که به بیماران فشار خون کمک می کند روش های رفتاری است که فرد با آموزش روش تنفس، آرامش سازی عضلات یاد می گیرد که به صورت کارآمد با موقعیت استرس مقابله می کند.

این استادیار بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ادامه داد: روش های مقابله ای احساسی مانند دعا خواندن، درد و دل، مطالعه، حتی دوش گرفتن و پرت کردن حواس از موضوع از راه های کنترل استرس و کاهش ضربان قلب و فشار خون است.

**فشار خون طولانی مدت سبب کاهش حافظه می شود

این متخصص روانپزشکی در ادامه با بیان اینکه فشار خون طولانی مدت می تواند باعث دمانس عروقی و کاهش حافظه شود، گفت: فشار خون یکی از ریسک فاکتورهای یک نوع دمانس به دمانس عروقی است ولی آلزایمر ریسک فاکتورهای دیگری دارد.

قنبری در پایان اظهار داشت: دمانس عروقی شایع ترین نوع دمانس بعد از آلزایمر است که فشار خون یکی از ریسک فاکتورهای خیلی مهم است به این صورت که عروق خون رسان مغز را درگیر می کند و باعث ایسکمی ریزی در مغز و کاهش حافظه و فراموش می شود.

**از مصرف خودسرانه داروهای فشار خون بپرهیزید
بیماران مبتلا به فشارخون می بایست هر ماه یک بار تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند و داروهای خود را بر اساس تجویز وی مصرف کنند.

مجید ساجدیان ناظر دارویی بیمارستان رسول اکرم(ص) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که برخی از داروهای فشار خون قلب را تنبل می کند گفت: داروهای ضد فشار خون با توجه به سیستم عملکردی و اثرات فارماکولوژی اگر بر روی گیرنده ها اثر می گذارند که این گیرنده در قلب نيز وجود دارد لذا امکان دارد داروهای موثر بر قلب جهت پایین آوردن فشار خون سبب تنبلی قلب نیز شوند.

وی در ادامه به مصرف آسپیرین و مسکن های دیگر برای فشارخونی ها اشاره کرد و افزود: افرادی که در معرض خطر گرفتگی عروق هستند یا به صورت پیشگیری تمایل به مصرف دارند می توانند آسپیرین 80mg استفاده کنند، ضمن این که مصرف بیش از حد داروهای مسکن با توجه به عوارض های جانبی مختلف خیلی ارتباطی با فشار خون ندارند.

وی در پایان اظهار داشت: کسانی که دارای فشار خون دائمی هستند باید حتماً با در نظر گرفتن معاینات ماهانه توسط پزشک داروهای خود را همیشه مصرف کند.

ساجدیان ادامه داد: بیماران می بایست هر ماه یک بار تا حداکثر 2 ماه یک بار تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند تا به نسبت میزان فشار خون دور دارهای مصرفی کم یا زیاد و همچنین در صورت صلاحدید تعویض شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.