بیماری زنگ زرد بیماری است که کشاورزان آن را به عنوان بیماری زردی در مزارع گندم و غلات می شناسند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیماری زنگ زرد در کمین مزارع گندم و غلات این استان است گفت: مقابله با آفت بیماری زنگ زرد در خراسان جنوبی نیازمند تخصیص اعتبارات است.

هادربادی گفت: امسال با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش بارندگی و رطوبت احتمال شیوع بیماری وجود داشته و نیازمند برنامه های مقابله و کنترل است.

وی افزود: برای کنترل و مدیریت این بیماری در سطح استان اعتبارات استانی و مدیریت بحران باید پیش بینی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ارقام موجود در استان هم اکنون ارقام حساس است، افزود: از مهمترین راهکارها برای کنترل و مبارزه با بیماری زنگ زرد استفاده از ارقام مقاوم است.

وی افزود: این بیماری به عنوان تاول هایی بر روی ساقه های گیاه بوجود آمده و تبدیل به پودر می شود که با وزش باد به سایر مناطق نیز گسترده می شود.

هادربادی با اشاره به اینکه این بیماری پارسال به دلیل خشک بودن هوا و بارندگی کم، شایع نشده است، افزود: امسال امکان شیوع این بیماری به دلیل رطوبت بالا وجود دارد که به دلیل سرعت انتشار بالا باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه سال های 89 و 90این بیماری در استان شایع شده است، افزود: در این راستا 600 هکتار مبارزه با این بیماری انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به کانون های شیوع این بیماری در شهرستانها اشاره کرد و گفت: درمیان، گزیک و طبس کانون این بیماری ها در استان است.

هادربادی با اشاره به اینکه این بیماری به محض کمترین بارندگی شایع می شود افزود: اسفدن و مرکز قاین، مود و مرکز سربیشه، چاهداشی و نئهبندان، و عشق آباد طبس از جمله مناطقی است، که به عنوان آلودگی این بیماری در استان شناسایی شده است./س

برچسب ها: بیماری ، گندم ، غلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.