باشگاه راه آهن در نامه ای به سازمان لیگ نظرات خود را درباره تعداد تیم‌های لیگ برتر اعلام کرد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه راه آهن، قرار است بازیهای لیگ برتر از فصل آینده با 16 تیم برگزار شود و به همین دلیل، تعداد 5/4 تیم از لیگ جاری به لیگ یک سقوط خواهد کرد. البته تیم فوتبال راه‌آهن در حال حاضر شرایط خوبی در جدول دارد و به هیچ وجه خطر سقوط این تیم را تهدید نمی‌کند اما باشگاه راه‌آهن معتقد است که لیگ 18 تیمی به نفع فوتبال ایران است. متن نامه باشگاه راه‌آهن که خطاب به رییس فدراسیون فوتبال نوشته شده به شرح زیر است:

جناب آقای کفاشیان
ریاست محترم فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران
باسلام؛
احتراماً همچنانکه مستحضر هستید باشگاه فرهنگی ورزشی راه آهن ( سورینت ) در فصل فوتبال 92-91 به عنوان تنها باشگاه صددرصد خصوصی شده با اقتدار در مسابقات حضور یافته و تاکنون با کسب نتایج قابل قبول در جایگاه مناسبی قرارگرفته است و امید است با برنامه ریزیهای مناسب و حمایت‌های مالکان باشگاه به عنوان  یکی از تیم های مدعی در فصل آینده فوتبال مطرح شود و الگوی مناسبی برای اشخاصی باشد که قصد دارند در فوتبال کشور سرمایه گذاری غیر دولتی داشته باشند.

این باشگاه در خصوص تعدیل تیمها در فصل 93-92 نقطه نظراتی دارد که شاید در جهت تصمیم‌گیری فدراسیون محترم فوتبال مثمرثمر واقع شود ضمن اینکه چون تیم فوتبال راه آهن در بالای جدول قراردارد و برای سقوط به لیگ دسته یک نیز نگرانی برای این باشگاه وجود ندارد لذا پیشنهاد 18 تیم  لیگ برتر به دلیل منافع شخصی این باشگاه مطرح نشده  و صرفاً به دلیل علاقمندی به آینده فوتبال کشور و رشد و شکوفائی ورزش و استعدادهای جوانان برومند ایران زمین مد نظر می‌باشد. لذا با ذکر دلایل خویش نسبت به 18 تیمی برگزار کردن فصل آینده فوتبال تاکید می گردد:

1- در صورت کاهش تیمها به 16 تیم جذابیت لیگ برای اسپانسرها نیز کاهش پیدا کرده و ارزش و گردش مالی و اقتصادی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به عنوان مالک و یا اسپانسر کمرنگ خواهد شد.

2- برگزاری مسابقات فوتبال در جامعه نوعی سرگرمی برای قشر عظیم جوانان می باشد هر چقدر از میزان مسابقات کم شود زمان تفریحات سالم برای آن قشر نیز کاسته خواهد شد.
3-    از نظر AFC تعداد تماشاگران در یک فصل فوتبال بعنوان یک امتیاز برای فوتبال آن کشور محاسبه می شود لذا در صورت تبدیل لیگ 18 تیمی به 16 تیم تعداد 66 بازی از برنامه مسابقات حذف شده در نتیجه تعداد تماشاگران به میزان 66 بازی کم شده واز تعداد تماشاگران فوتبال از مسابقات در یک فصل فوتبال به صورت قابل توجهی کسر خواهد شد.

4- کاهش تعداد مسابقات کاهش طول فصل برگزاری لیگ و کاهش تعداد بازی ها و کاهش تعداد رویدادهای ورزشی و کاهش تعداد دفعات پخش تلویزیونی و کاهش میزان اوقات فراغت اجتماع و کاهش حجم اخبار رسانه ای لیگ ایران و کاهش قابلیت تجربه آموزی و کاهش جلسات تمرین و کاهش و تحلیل توان جسمی و افزایش هزینه نگهداری بازیکن و افزایش اوقات بیکاری بازیکنان و مربیان و افزایش وقوع جرم و ناهنجاری اجتماعی و گرایش اجتماع به سرگرمی های غیر ورزشی و احتمالاً ناسالم را سبب خواهد شد.

5- کاهش تعداد تیم ها موجب از دست رفتن حداقل 1000 فرصت شغلی مستقیم و صدها فرصت شغلی غیر مستقیم در بین جمعیت جوان کشور خواهد شد . تعدادی از بازیکنان آماده بازی و تجربه آموخته که هزینه زیادی برای آنها شده را از دست خواهیم داد.قدرت تولید بازیکن و مربی و ... همچنین توان تولید علم و تجربه و فناوری در لیگ ایران را تضعیف خواهد کرد . استادیومهایی را که اکنون به اعتبار برگزاری مسابقات تا حدودی نگهداری می‌شوند و در AFC برای آنها آبرویی جمع کرده ایم به نابودی خواهد کشید.

6- لیگ دسته یک ایران هنوز اعتبار و قدرت اقتصادی و فنی و ... که بتواند تیم های قوی و ماندگار راهی لیگ برتر کند ندارد. بهتر است تیم هایی که این قدرت را دارند در لیگ برتر حفظ کنیم و به این بهانه آنها را که مجهز تر و مجربتر هستند از دست ندهیم.

7- از نظر اقتصادی باشگاهها متضرر خواهند شد. خصوصاً باشگاههایی همچون سورینت (راه‌آهن) که در اختیار بخش خصوصی است. زیرا میزان هزینه برای جذب بازیکن و کادر فنی به قوت خود باقی بوده و کاهش هزینه صورت نمی‌گیرد ولی بهره برداری از آن و تبلیغات میدانی از محل این مسابقات کمتر خواهد شد.

8- در صورتی که تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ حرفه ای کمتر شود و  با توجه به اینکه حضور بازیکنان و کادر فنی و مربیان نیز در انحصار عده‌ای از افراد سرشناس خواهد بود و در نتیجه قیمت بازیکنان و کادر فنی نیز خود به خود افزایش پیدا خواهد کرد.

9- چون تعداد تیمها کمتر می شود لذا باشگاهها سعی خواهند کرد که جهت نتیجه گیری و رقابت نزدیک از بازیکنان مطرح وسرشناس استفاده کنند فلذا بازیکنان مستعد و جوان امکان حضور در تیمهای لیگ حرفه ای را به دست نخواهند آورد . در نتیجه ضمن اینکه انگیزه بازیکنان جوان و متعدد جویای نام از بین خواهد رفت در نهایت فوتبال ملی کشور نیز تضعیف شده و همیشه به بازیکنان سرشناس و پا به سن گذاشته وابسته خواهد بود.

علی ایحال با توجه به مراتب فوق و دلایل متعدد دیگر به نظر می رسد که ادامه لیگ برتر با شرکت 18 تیم به نفع فوتبال کشور بود و کاهش تعداد تیم ها ظلم فاحشی برای فوتبال ایران خواهد بود لذا مصرانه استدعا دارد قبل از هرگونه تصمیم گیری از طریق کارشناسان فوتبال بررسی جامعی صورت گیرد.

صادق رئیسی کیا
مدیرعامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار