معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری، گفت: ارتقای فعالیت های پژوهشی نقش كليدي در تحقق اهداف استراتژيك و توسعه صنعت نفت دارد.

محمدرضا مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: فعالیت های پژوهشی، یکی از کلیدی ترین عوامل موثر در تحقق اهداف استراتژیک صنعت نفت است و بايد در اين زمينه سرمایه گذاری مناسب صورت گیرد.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری فاصله گرفتن از اقتصاد مبتنی بر نفت را از استراتژی های مهم صنعت نفت خواند و گفت: دوری از تدارک محوری و تمرکز بر دانش محوری، از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.
وي بر سرمایه گذاری درحوزه پژوهش و تخصیص منابع اعتباری در این بخش تاکید کرد و گفت: فعالیت های پژوهشی بارویکرد دانش محوری می تواند عاملی مهم برای افزایش تولید ناخالص ملی، تقویت تامین کالا در داخل کشور و ایجاد ارزش افزوده برای کشور محسوب شود؛ از این رو سرمایه گذاری در این بخش نکته مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.
معاون وزیر نفت در پژوهش و فناوری، با بیان این که تحریم، فرصت هاي ارزشمندي را برای کشور به وجود آورده است، افزود: شرایط کشور از نظر منابع سخت افزاری و برخورداری از نیروی انسانی کارآمد بسيارمطلوب است، به گونه ای که حوزه پژوهش و فناوری می تواند با سازماندهی مناسب از آن به نحو مطلوب بهره بگیرد.
مقدم تصریح کرد: فعالیت های سازماندهی شده در حوزه پژوهش و فناوری با بهره گیری از فرصت های ایجاد شده از شرایط تحریم می تواند در پر کردن خلاءهای ناشی از آن نقش بسزایی داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بيان اينكه98 درصد از منابع اولیه و سبد مصرف انرژی ما در کشور از نفت و گاز است افزود: در سبد مصرف انرژی ما ذغال سنگ سهمی ندارد، سهم انرژی های نو ناچیز است و انرژی هسته ای تازه دارد سهم پیدا می کند.
وی اضافه کرد: این درحالیست که در کشورهای دنیا گاز طبیعی 21 تا 22 درصد و ذغال سنگ 26 درصد سهم در سبد مصرف انرژی دارد و انرژی های نو و انرژی هسته ای نیز سهم خوبی در این سبد دارند.
مقدم گفت: باوجود قوانین بسیار در فناوری های انرژی، ضرورت پرداختن به انرژی و راهبردهای مناسب فراهم کردن آن در دستورکار قرار نگرفته است و ساختار و راهبردهای مناسبی هم در حوزه فناوری های انرژی نداریم.
معاون وزير نفت افزود: تحریم ها اقتصاد یارانه ای را تهدید کرده است اما در اصل فرصتی است که به این نکته دقت کنیم چرا پس از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی در واردات، بومی سازی، تخصصی، نوآوری و نهادینه کردن فناوری های انرژی کار نکردیم.
مقدم گفت: به همان نسبت مصرف بی رویه انرژی موجب به خطر افتادن امنیت انرژی می شود نوع فناوری انرژی، بومی سازی و نهادینه کردن آن باید مورد توجه باشد البته ما در این مقوله نیز به انرژی مانند واردات نگاه کردیم و کمتر به بومی سازی، انتقال و تخصصی کردن آن توجه کرده ایم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان اینکه باوجود قوانین برای استفاده از حوزه های فناوری انرژی پژوهشکده های ما کار مثبتی انجام نداده اند، افزود: در این باره در وزارت نفت شورای انرژی های کارآمد را ایجاد کردیم تا بتوانیم با هماهنگی و همکاری دستگاه ها و نهادهای مربوط اقدامات مناسبی در حوزه فناوری های انرژی انجام دهیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار