سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه 92 گفت: بعید است مجلس با اجرای مرحله دوم در سال 92 موافقت کند و لذا پیشنهاد نمايندگان این است كه اگر مرحله دوم در سال جاري اجرایی نشود، برخی اقلام انرژی از جمله بنزین تغییر كند و از 400 به 700 و بنزین آزاد از 700 به 900 برسد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران جعفر قادری سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه سال 92 در نشست خبري در حاشيه جلسه علني امروز(سه‌شنبه) مجلس گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق، وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور حضور یافتند و توضیحاتی را درباره کلیات بودجه 92 ارائه دادند، اما در این جلسه تعدادی از نمایندگان اعلام کردند که اطلاعاتی که از کلیات بودجه  92 وجود دارد، کامل نیست و بنابراین مقرر شد قبل از رای‌گیری درباره کلیات، از مسئولان مختلف دعوت کنیم تا در کمیسیون تلفیق حضور یافته و درمورد لایحه بودجه توضیح دهند.

سخنگوی كمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: نمایندگان درخواست كردند رئیس كارگروه هدفمندی یارانه ها، رئیسی سازمان خصوصی سازی و مسئولان امنیتی نیز در جلسه كمیسیون تلفیق حضور یابند و اطلاعاتی درباره تحریم ها هم داده شود و سپس برای كلیات رای گیری كنیم.

وی ادامه داد: قرار شد امروز وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان خصوصی و آقای فرزین رئیس كارگروه طرح تحول اقتصادی به كمیسیون تلفیق بیایند البته ممكن است مسئولانی هم برای توضیح درباره تحریم ها در كمیسیون حضور یابند و در نهایت فردا به طور رسمی وارد بحث كلیات شویم در غیر این صورت اگر نیاز به ادامه جلسه با مسئولان مربوطه باشد ممكن است امشب نیز جلسه را تمدید كنیم و فردا ادامه آن را داشته باشیم و در نهایت تا پایان هفته و یا اول هفته آینده برای كلیات تعیین تكلیف كنیم.

قادری با اشاره به توضیحات نمایندگان دولت در خصوص لایحه بودجه 92، تصریح کرد: سوال برخی نمایندگان این بود که وقتی عملکرد بودجه 91، 107 هزار میلیارد تومان بوده چرا بودجه 92، 166 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که آنها توضیح دادند 15 هزار میلیارد تومان آن از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بودجه تزریق می‌شود و این میزان با کسر این مبلغ 152 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی در خصوص نگرانی نمایندگان از وابستگی بودجه به نفت گفت و ادامه داد: نمایندگان نظران این بود كه وابستگی بودجه به نفت نه تنها كم نشده بلكه به لحاظ ریالی افزایش هم داشته است زیرا در بودجه هم اكنون 67 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده است كه با توجه به افزایش نرخ ارز از 1226 به 2500 میزان درآمد ریالی بخش نفت اضافه شده است.

سخنگوی كمیسیون تلفیق مجلس درباره رشد بودجه جاری نیز گفت: سال 91 بودجه جاری 101 هزار ملیارد  تومان مصوب شد كه 91 هزار میلیارد آن محقق شد هم اكنون بودجه جاری در لایحه 92 121 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این یك رشد بالایی را نشان می دهد.

وی درباره یارانه دارو و نان نیز گفت: چون قرار است دیگر نرخ ارز مرجع نداشته باشیم وقتی نرخ ارز تك نرخی می شود مجبور می شویم برای برخی اقلام مثل دارو و نان یارانه‌ای پیش بینی كنیم این یارانه در بودجه پیشنهادی دولت از 13 هزار میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 92 در ادامه به پیش‌بینی‌های دولت در خصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 اشاره و خاطرنشان کرد: در بودجه 92، 120 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها دیده شده که 10 هزار میلیارد تومان آن در بخش عمرانی و پنج هزار میلیارد تومان در بخش جاری تزریق می‌شود. از 120 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی بناست 108 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها و 12 هزار میلیارد تومان از محل کمک بودجه به هدفمندی تامین می‌شود و در بخش مصارف 90 هزار میلیارد تومان برای کمک نقدی به مردم، 15 هزار میلیارد تومان برای بودجه دولت و مابقی برای تولید مصرف خواهد شد.

بر اساس اين گزارش خبرنگاران در ادامه این نشست توضیحات بیشتری درباره وضعیت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مرحله دوم در سال 92 داشتند كه قادری پاسخ داد: دولت برای هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم 120 هزار میلیارد تومان پیش بینی كرده است كه 10 هزار ملیارد  آن به بخش عمرانی و 5 هزار به بودجه جاری تزریق شود اما به نظر می رسد دولت با این پیشنهاد موافقت نخواهد كرد. طبق پیش بینی دولت 108 هزار میلیارد تومان از این رقم از محل افزایش قیمت حامل های انرژی است. در بحث مصارف آن نیز 92 هزار میلیارد تومان برای كمك به خانوار در نظر گرفته شده، 15 هزار میلیارد تومان بودجه دولت و مابقی برای حمایت از تولید كه البته بعید است مرحله دوم هدفمندی اجرا شود.

وی گفت: پیشنهادی در كمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد كه اگر مرحله دوم اجرا نشود در بحث اقلام حامل های انرژی تغییر قیمت داده شود به عنوان مثال پیشنهاد این است كه قیمت بنزین سهمیه ای از 400 به 700 و قیمت بنزین آزاد از 700 به 900 افزایش یابد البته شاید در گاز سی ان جی هم تغییراتی داده شود. كمیسیون برنامه و بودجه درباره سایر اقلام انرژی پیشنهادی ندارد اما ممكن است سایر كمیسیون ها و یا كمیسیون تلفیق پیشنهادی ارایه دهد.

قادري گفت: ما در مرحله اول اجرای هدفمندی همچنان با كسری بودجه مواجه هستیم و از 42 هزار میلیارد تومانی كه توزیع شده 28 هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی و افزایش قیمت حامل های انرژی بوده و 14 هزار از طریق بودجه تامین شده است البته طبق اطلاعاتی كه به دست ما رسیده است دولت در پایان سال از درآمد دستگاه ها تحت عنوان یارانه گرفته است اما به دستگاه ها پرداخت نكرده و بخشی از بودجه هدفمندی را از این طریق تامین كرده است بنابراین بعید می دانیم هدفمندی مرحله دوم اجرایی شود.

قادری در ادامه با تاکید بر اینکه بعید است مجلس با اجرای مرحله دوم در سال 92 موافقت کند، گفت: ما در جلسات مشترک مجلس و دولت به این جمع‌بندی رسیدیم که با نرخ تورم بالا، تحریم‌ها و محدودیت‌های کشور، شرایط برای اجرای مرحله دوم مناسب نیست و اگر در این شرایط قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببریم وقتی تولیدکننده تکنولوژی صرفه‌جویی در انرژی را ندارد این کار به افزایش هزینه‌های تولید منجر می‌شود که بار تورمی دارد.

وی ادامه داد: اعداد و ارقامی که دولت برای هدفمندی ارائه می‌کند و می‌گوید با اجرای مرحله دوم، تورم بیش از 13 تا 14 درصد افزایش نمی‌یابد و از 30 درصد تورم فعلی نهایتا به 40 تا 50 درصد می‌رسد یک تحلیل واقعی نیست زیرا بخشی از اثر تورم در کاهش ارزش ریال یا افزایش نرخ ارز نشان داده می‌شود و با توجه به وابستگی تولید به نرخ ارز، این اقدام موج تورمی بعدی را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 92 با بیان اینکه امکان تحقق درآمدهای نفتی و مالیاتی در لایحه بودجه 92 چندان دشوار نیست، گفت: شاید تحقق درآمد 67 هزار میلیارد تومانی نفتی با نرخ ارز فعلی در بودجه چندان سخت نباشد،‌همچنین درآمدهای مالیاتی در بودجه سال گذشته 45 هزار میلیارد تومان بود که 39 هزار میلیارد تومان آن محقق شد و اکنون در بودجه 92، 53 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، ما فکر می‌کنیم بدون تغییر قانون مالیات و با توسعه پایه‌های مالیاتی می‌توانیم به این رقم برسیم پس درآمدهای نفتی و مالیاتی محقق می‌شود اما مجلس با 15 هزار میلیارد تومان مربوط به هدفمندی موافقت نخواهد کرد.

جعفر قادری در ادامه نشست خبری خود با اشاره به بررسی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در کمیسیون اقتصادی، گفت: نمایندگان تلاش دارند این قانون زودتر اصلاح شود البته این نگاه که نرخ مالیات برای مالیات‌دهندگان افزایش یابد شاید چندان معقول و منطقی نباشد بلکه ما معتقدیم باید به دنبال کسانی باشیم که فرار مالیاتی دارند. در این راستا اگر مشکل قانونی وجود داشته باشد، اصلاح خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 92 در ادامه با اشاره به زمان‌بندی جلسات کمیسیون تلفیق،‌ خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون تلفیق عملا دو هفته زمان داریم که تا دو هفته دیگر هم قابل تمدید است و مجموعا باید بودجه را در چهار هفته بررسی و تصویب کنیم و گزارش آن را به صحن علنی بدهیم.

وی با بیان اینکه گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 92 حداکثر تا 15 اردیبهشت به صحن علنی ارائه می‌شود،‌خاطرنشان کرد: ما طبق برنامه‌ریزی انجام شده در هفته اول و دوم، کلیات و مباحث درآمدی و در هفته سوم و چهارم، موضوعات هزینه‌ای را بررسی خواهیم کرد و یکی دو روز هم برای رفع ایراد و اشکالات زمان می‌گذاریم تا ان‌شاءالله لایحه بودجه در روز پنج‌شنبه 12 اردیبهشت تکثیر شود و شنبه 14 اردیبهشت در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا روز یکشنبه در صحن علنی مجلس مطرح شود.

قادری ادامه داد: در سال‌های گذشته چندین جلسه یا دو روز کامل به شنیدن توضیحات وزیر اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی، وزیر نفت، رییس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت اختصاص می‌یافت. جمع‌بندی ما این بود که امسال روال را تغییر دهیم و فرصت بیشتری را برای طرح پیشنهادات نمایندگان بگذاریم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 92 با اشاره به ارائه توضیحات وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور در جلسه روز گذشته (دوشنبه) کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: به محض ورود به کلیات نمایندگان اعتراض کردند که اطلاعات ما از کلیات بودجه کامل نیست و لازم است وزیر نفت، صنعت و مسئولین هدفمندی یارانه‌ها و همچنین مسئولین امنیتی اطلاعاتی راجع به تحریم‌ها بدهند تا در فضایی واقعی‌تر تصمیم اتخاذ شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: البته این موضوع هم مطرح شد که بعد از ورود به هر بخش، توضیحات لازم را از مسئولان بگیریم اما دوستان نماینده گفتند که قبل از رای‌گیری برای کلیات نیازی به برخی اطلاعات وجود دارد لذا کمیسیون تلفیق دیروز تصمیم گرفت که جلسه را ادامه ندهد و ادامه جلسه به امروز موکول شد تا از وزرای صنعت، نفت و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، آقای فرزین و مسئولان مربوط به تحریم‌ها توضیحاتی خواسته شود تا ان‌شاءالله فردا رسما وارد کلیات شویم، البته اگر نیاز باشد شاید امشب جلسه تلفیق تمدید شود یا اینکه جلسه فردا ادامه یابد و در مورد کلیات تعیین تکلیف شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 92 در پایان درباره احتمال حضور جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 نیز تصریح کرد: ‌البته ما معتقدیم آقای جلیلی خیلی نمی‌تواند به ما کمک کند زیرا همه می‌دانیم که روند مذاکرات حتی برای ایشان هم قابل پیش‌بینی نیست و ان‌شاءالله اگر گشایشی شود در قالب اصلاح و متمم می‌توان بودجه را تغییر داد.

انتهای پیام
برچسب ها: قادری ، بنزین ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار