مديرکل دفتر مديريت بهداشت بيماري هاي طيور سازمان دامپزشکي گفت: در صورت شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در کشور، آمادگي کامل را براي مقابله با آن داريم و جاي هيچ گونه نگراني از اين بابت وجود ندارد.

فرشاد تهراني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب که احتمال شيوع هر نوع بيماري از جمله آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در کشور وجود دارد، افزود: عامل انتقال اين بيماري پرندگان مهاجر هستند، به همين خاطر اين ويروس مي تواند از طرق مختلفي چون: پرندگان مهاجر، مسافران يا همراه با کالاهاي وارداتي وارد کشور شود.
وي ادامه داد: از طرفي شکل خود ويروس نيز به صورتي است که مرتب در حال تغيير است.
تهراني با اشاره به اينکه اين ويروس در حوزه طيور خسارتي وارد نکرده و عمده خسارات ايجاد شده در حوزه انساني است، افزود: با وجود اينکه ويروس فوق جديد است، اما با توجه به آنچه در سايت سازمان جهاني دام ذکر شده، اين بيماري حاد نيست.
مديرکل دفتر مديريت بهداشت بيماري هاي طيور سازمان دامپزشکي، با بيان اين موضوع که سازمان دامپزشکي پايش آنفلوآنزا را هم به صورت فعال و هم به صورت پاسيل اجرا مي کند، گفت: ما در زمان هاي مختلف به واحدهاي نگهداري طيور مراجعه کرده و نمونه برداري هاي لازم را انجام مي دهيم و کليه واحدها از نظر آنفلوآنزا تحت کنترل هستند.
تهراني افزود: همچنين نمونه برداري هاي لازم از هر نوع محموله اي که وارد کشور مي شود يا از طيوري است که به صورت غيرعادي تلف مي شوند، انجام مي گيرد.
به همين جهت، تا به اين لحظه جاي هيچ گونه نگراني از بابت شيوع اين ويروس در کشور وجود ندارد.
وي با اشاره به اينکه احتمال درگير نشدن با اين ويروس صفر است، ادامه داد: اقدامات مراقبتي و پيشگيرانه ما مثل سابق و با شدت تمام انجام مي شود.
به گفته تهراني، تاکنون گزارشي از انتقال اين بيماري از طيور به انسان و همچنين انسان به انسان منتشر نشده است.
وي تاکيد کرد: اطلاعاتي مبني بر اينکه افراد آلوده به اين ويروس در کشور چين، با پرندگان در ارتباط بوده اند، منتشر نشده است.
تهراني ادامه داد: با وجود اين مسائل، در چين رعايت اقدامات پيشگيرانه و احتياطي توصيه مي شود و از مردم خواسته شده تا حد امکان وارد مراکزي که پرندگان در آنجا حضور دارند نشوند و به هيچ عنوان با پرندگان تماس دستي نداشته باشند.
همچنين، به دليل اينکه در چين خوامخواري رايج است، از مردم تقاضا شده گوشت را به صورت پخته مصرف کنند.
وي تصريح کرد: بايد منتظر شويم تا اطلاعات کاملي در رابطه با اين بيماري منتشر شود.
تهراني افزود: در صورت شيوع اين بيماري در کشور، ما آمادگي کامل را براي مقابله با آن داريم. سازمان دامپزشکي در حوزه خود همه چيز را تحت کنترل دارد و اطلاع رساني به واحدهاي مرغداري نيز در حال انجام شدن است.
برچسب ها: مدیریت ، بهداشت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار