یک فوق تخصص بیهوشی قلب گفت: حداقل بیست درصد افراد کشورمان مبتلا به بیماری فشارخون هستند که ده درصد افراد از بیماری خود بی خبر هستند.

دکتر علیرضا جلالی، رئیس مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی و فوق تخصص بیهوشی قلب در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی فشارخون را جدی بگیرید است زیرا فشارخون یکی از بیماریهایی است در جهان درصد شیوع بالایی دارد.

وی افزود: در کشورمان از شیوع فشارخون بالا آمار دقیقی نداریم اما بر طبق شیوع و طبق آمار غیر دقیق می توان اذعان کرد که 20 درصد افراد کشورمان مبتلا به فشارخون هستند در حالیکه از بیماری خود خبر ندارند.

دکتر جلالی با بیان اینکه فقط 10 درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود خبر دارند و اقدام به درمان کرده اند، اظهار کرد: حتی 10 درصد افراد هم که مبتلا به فشارخون هستند هم عدد قابل توجهی است زیرا فشارخون به کل سیستم بدن آسیب وارد می سازد.

این فوق تخصص قلب و عروق خاطر نشان کرد: چشم، قلب و عروق از عضوهای حساسی هستند که تحت تاثیر فشارخون قرار می گیرند.

دکتر جلالی گفت: اگر فشارخون کنترل نشود عوارض زیادی را به دنبال دارد که هزینه های بسیار زیادی را به کشور متحمل می شود.

وی در خصوص طرح غربالگری فشارخون گفت: طرح غربالگری فشارخون موجب می شود که با هزینه های کم و ارزان از عواقب وخیم فشارخون جلوگیری کرد و تا حدی این بیماری را کنترل نمود.

رئیس مرکز آموزشی، تحقیقاتی، درمانی قلب و عروق شهید رجایی عنوان کرد: کسب زندگی سالم ارتباط بسیار جدی با فشارخون دارد چراکه سبک زندگی و صنعتی شدن، فعالیت بدن کاهش یافته و کسب تغذیه و استرس موجب تشدید این امر شده است.

وی افزود: مجموعه این عوامل، زندگی پر تحرک و استرس شدید و عدم وجود آرامش بر قلب و عروق و فشار تاثیر منفی می گذارد و به بیماری های قلبی و عروقی و افزایش فشارخون تاثیر دارد.

دکتر جلالی تصریح کرد: اگر به نوعی سبک زندگی افراد تغییر یابد و تغذیه سالم و ورزش و آرامش جایگزین امور امروزی شود بیماریهای قلب و عروق و فشار کنترل می شود./ع2

برچسب ها: بیماری ، فشارخون ، حساس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار