رئيس انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران گفت: ایران به فهرست کشورهای دارای بزرگترین تالارهای غاری وارد شد و چهارمین جایگاه در این فهرست جهانی را به خود اختصاص داد.

 
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،جواد نظامدوست اظهار داشت: بهمن‌ماه سال گذشته به همت گروهی از غارنوردان و غارشناسان استان‌ یزد، غار دوسر در نزدیکی شهرستان مهریز در استان یزد کشف شد كه این غار بزرگترین تالار زیرزمینی ایران و چهارمین تالار بزرگ غاری در جهان را دارد.

وي با بیان اینکه دسترسی به این تالار پس از طی یک مسیر عمودی به ارتفاع 100 متر امکان‌پذیر است، افزود: مساحت تالار این غار بر اساس نقشه‌ برداری صورت‌گرفته، حدود 81 هزار و 500 متر ثبت شده است. این تالار بیضی‌شکل با طول 385 متر، عرض 265 متر و ارتفاع 70 متر است.

نظام‌دوست عنوان كرد: این گروه از غارنوردان و غارشناسان ایرانی پس از ارائه این نقشه‌ها و اطلاعات مربوط به غار دوسر، به انجمن‌ها و کمیته‌های بین‌المللی فعال در زمینه غار، توانستند چهارمین جایگاه در فهرست تالارهای بزرگ غاری جهان را به نام ایران ثبت کنند و ایران در این رده‌بندی جهانی، پس از کشورهای مالزی، چین و اسپانیا قرار گرفت.

وي ادامه داد: غار دوسر، کاملا فنی است و ورود به آن به تجهیزات بسیار تخصصی نیاز دارد.

نظام‌دوست يادآور شد: به گفته کاشفان این غار، ورود به غار دوسر و تماشای این پدیده شگفت‌انگیز برای افراد ناآشنا و حتي اشخاصی که با سیستم سنگنوردی قصد پیمایش دارند، خطرات بالقوه‌ای دارد و سنگ‌های بزرگ و کوچک دورن تالار نیز از احتمال ریزش سقف این تالار حکایت می‌کنند./ك

برچسب ها: مهریز ، ایران ، فهرست ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.