نتایج پروژه مطالعاتی شهر دوستدار سالمندتا پایان اردیبهشت سال جاری در اختیار مناطق شهرداری تهران قرار می گیرد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حمید قربانی با بیان این مطلب افزود: هدف اصلی از انجام این پژوهش، شناخت ظرفیت‌های عملکردی مدیریت شهری در دستیابی به شهر دوستدار سالمند است که به این منظور ناحیه 1 شهرداری منطقه 3 بعنوان پایلوت انتخاب شده است و سوال اصلی در این پژوهش این است که شهر دوستدار سالمند باید چه ویژگیهایی داشته باشد و ظرفیت عملکرد مدیریت شهری جهت تحقق بخشیدن به شهر دوستدار سالمندان کدام است.
 
مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق اظهار کرد: از جمله خروجی‌های این مطالعات می توان به مواردی از جمله ارائه تصویری چند بعدی از نحوه زندگی جمعیت سالمندان،  احیای فرهنگ احترام به سالمند، ایجاد زمینه ای جهت تبادل بین نسلی، شناسایی ساز و کارهای علمی مدیریت شهری جهت تحقق بخشیدن به شهر دوستدار سالمند و کمک به بهبود زندگی سالمندان از طریق توجه دادن دست اندرکاران مدیریت شهر به مسائل آنان اشاره کرد.  
 
وی ادامه داد: یکی از ذینفعان شهری که مدیران شهر نسبت به آنها مسوولیت دارند سالمندان هستند و این در حالی است که امروزه رشد شهر نشینی و تغییر در نهاد اجتماعی خانواده از شکل سنتی به مدرن از یک سو و افزایش جمعیت سالمندان از سوی دیگر مشکلات خاصی را برای این گروه آسیب پذیر بوجود آورده است.
 
قربانی اظهار کرد: سالمند شدن، فرایندی کاملا طبیعی است و نمی‌توان آن را متوقف یا معکوس کرد، بلکه باید با سیاستگذاری های صحیح آثار این مساله را کنترل نمود. بر این اساس یکی از مسئولیت‌های مدیران شهری ایفای نقش، نسبت به وضعیت زندگی سالمندان در محیط‌های شهری و ارائه خدماتی سازنده و اثربخش و در خور آنهاست.
 
به گفته وی، مطالعات نشان می دهد که در کشور ما و به خصوص شهر تهران نیز سالمندان دارای مشکلات فراوانی هستند و جامعه امروز نسبت به سالمندان بی توجه است و این در حالی است که در فرهنگی اسلامی – ایرانی احترام به سالمندان از جایگاه خاصی برخوردار است.قربانی خاطر نشان کرد: این پروژه پژوهشی در قالب پروژه‌های مطالعاتی کوچک مقیاس و بنا به پیشنهاد  معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 3 در حال انجام است و نتایج آن تا پایان اردیبهشت سال 1392 در اختیار مناطق شهرداری تهران قرار خواهد گرفت./ل
برچسب ها: نتایج ، پروژه ، مطالعات ، شهر ، سالمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار