نويسنده و تحليلگر سياسي عرب گفت رژيم صهيونيستي و ترکيه به درخواست آمريکا اختلافاتشان را کنار گذاشته اند تا بر هدف قرار دادن سوريه متمرکز شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الهالم ؛‌ ميخائيل عوض درباره روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي گفت: بعد از حادثه حمله کماندوهاي اسرائيلي به کشتي مرمره که راهي غزه بود، روابط نظامي و اقتصادي اسرائيل و ترکيه ادامه پيدا کرد. حتي بعد از اين حادثه، مبادلات اقتصادي بين اسرائيل و ترکيه افزايش يافت. روابط نظامي و تبادل کارشناسان نظامي بين دو طرف نيز ادامه پيدا کرد. علت آن بود که اسرائيل و ترکيه و ناتو متحد يکديگر هستند و اهداف مشترکي را دنبال مي کنند.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه با حملات لفظي به اسرائيل تلاش کرد بر موج احساسات ضداسرائيلي مردم در کشورهاي عربي سوار شود و جاي پايي در اين کشورها باز کند و بتواند از اين نفوذ به عنوان برگ برنده اي براي پذيرفت شدن درخواست عضويتش در اتحاديه اروپا استفاده کند. بعد از تحولاتي که در کشورهاي عربي منطقه روي داد، برنامه اردوغان و رويکرد او تغيير کرد و تصميم گرفت در جهت احياي سيطره غرب بر منطقه گام بردارد.

اين تحليلگر درباره علت عذرخواهي نتانياهو از اردوغان در شرايط کنوني گفت: نتانياهو به طور علني گفت عذرخواهي او و اعلام آمادگي براي پرداخت غرامت به قربانيان، به علت بحران سوريه بوده است. اسرائيل از منطقه جولان و ترکيه از شمال سوريه، براي تضعيف قدرت نظامي و اقتصادي سوريه اعمال فشار مي کنند. اسرائيل و ترکيه با هماهنگي آمريکا اختلافاتشان را کنار گذاشته اند تا بر هدف قرار دادن ترکيه متمرکز شوند. سوريه عملا غنيمتي طلايي براي کسي است که بتواند بر آن مسلط شود. اما به نظر من آنها در سوريه موفق نخواهند شد و بار ديگر اختلاف به ميان آنها باز خواهد گشت . 

                          آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، اتحاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار