معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: سال گذشته هزار و 891 تن عسل در استان تولید شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محمد نظرپور با بیان اینکه میزان تولید عسل در استان طی سال گذشته هزار و 891 تن بوده است، اظهار کرد: استان همدان هزار و 931 نفر زنبوردار و 168 هزار و 340 کلنی پرورش زنبور عسل دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان همدان توانسته رتبه دهم را از نظر تعداد زنبوردار، رتبه هشتم را از نظر تعداد کلنی زنبور عسل و رتبه نهم را از نظر میزان تولید عسل در کشور کسب کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان میانگین تولید عسل در کندو‌های مدرن استان را در سال 91، 11 کیلو و 250 گرم عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به سرانه تولید عسل در کشور که 602 گرم بوده میزان سرانه تولید عسل در همدان با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و دشت‌ها و مراتع وسیع 946 گرم است.

این مسئول با اشاره به اینکه سرانه مصرف عسل در دنیا 235 گرم است، افزود: سرانه مصرف عسل در استان و کشور 537 گرم است؛ در صورتی که سرانه مصرف در کشور‌های توسعه‌ یافته به طور متوسط بیش از یک کیلوگرم و حتی در برخی از این کشور‌ها به بیش از دو کیلوگرم در سال می‌رسد که ما باید این فاصله را کاهش دهیم.

نظرپور با بیان اینکه استان همدان با داشتن شرایط آب و هوایی متنوع یکی از مناطق مستعد برای امر پرورش زنبور عسل است، خاطرنشان کرد: براساس سرشماری انجام شده در سال گذشته، بیش از 2 هزار نفر زنبوردار با 168 هزار و 340 عدد کلنی زنبور عسل در استان مشغول فعالیت هستند.

وی به اهمیت زنبورداری اشاره کرد و افزود: زنبورداری یکی از فعالیت‌های مهم در تولید استان و کشور محسوب می‌شود که داشتن علاقه و پشتکار به همراه برخورداری از آگاهی و کسب مهارت‌های لازم شرایط توفیق در زنبورداری است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان نقاط قوت پرورش زنبور عسل را برشمرد و گفت: دارا بودن مناطق مستعد پرورش زنبور عسل از قبیل مراتع، شهد خوب، کیفیت مرغوب عسل تولیدی به خصوص برای صادرات، نزدیک بودن استان از لحاظ جغرافیایی به مناطق گرمسیری و ییلاقی برای اجرای کوچ زنبورداران، نزدیک بودن استان به بازارچه مرزی با هدف صادرات به کشور‌های همسایه و ... از نقاط قوت پرورش زنبور عسل است.

وی خاطرنشان کرد: بالا بودن سطح علمی پرورش‌دهندگان زنبور عسل در استان همدان از طریق ارتباط با فراگیری آخرین تکنیک‌ها و پیشرفت‌های بخش خصوصی در ارتباط با تلقیح مصنوعی، پرورش ملکه زنبور عسل و امکان دسترسی کامل زنبورداران به اطلاعات روز زنبورداری نیز از نقاط قوت پرورش زنبور عسل در استان است.

نظرپور به مشکلات پیش‌رو در استان اشاره کرد و افزود: آشنا نبودن برخی از زنبورداران به مسائل تخصصی و پرورش زنبور در خصوص تعویض به موقع ملکه زنبور عسل، نبود فرهنگ‌سازی مصرف عسل، وجود عسل تقلبی در بازار، عدم حمایت‌های لازم به منظور جبران خسارت وارد شده به تولیدکنندگان در مواقع بحران، وجود کوچ بی‌رویه از سایر استان‌ها، مقررات دست‌ و پاگیر در ارتباط با بیمه زنبورداران، تضمین نبودن خرید عسل و گرفتار شدن زنبورداران به دام دلالان از مشکلات زنبورداران است.
برچسب ها: عسل ، همدان ، زنبور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.