شمار زیادی از شخصیت‌های مذهبی و علمای جهان اسلام درخواست دادستانی رژیم سعودی مبنی بر صدور حکم اعدام علیه آیت‌الله شیخ «نمر النمر»، روحانی شیعی عربستانی که در بند رژیم سعودی به سر می‌برد‌ را جنایت و توهینی بزرگ به مسلمانان و اسلام دانستند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، بسیاری از شخصیت‌های دینی و علما و روحانیون جهان اسلام درخواست دادستانی رژیم سعودی مبنی بر اجرای حکم اعدام علیه شیخ «نمر آل نمر»، روحانی برجسته شیعی عربستانی که از 8 جولای سال گذشته تاکنون در بند رژیم سعودی به سر می‌برد را جنایت و توهینی بزرگ به مسلمانان و اسلام دانسته و تاکید کردند که مگر جرم شیخ نمر چه بوده است؟ آیا او جز اصلاح و پایان دادن به تبعیضی که اهالی مناطق شرق عربستان در معرض آن قرار دارند، خواستار چیز دیگری بود.
 
این شخصیت‌های مذهبی و دینی این اقدام دادستانی رژیم سعودی را جنایتی در حق علم و علما و توهینی بزرگ به مسلمانان و آیین اسلام دانستند.
 
در این خصوص «جعفر العلوی»، یکی از رهبران جریان «عمل اسلامی» بحرین، ضمن اعلام همبستگی با آیت‌الله شیخ نمر، باقر آل نمر و تمام بازداشت شدگان عربستانی که در بند رژیم سعودی به سرمی‌برند، شیخ نمر را «زبان برحق و صادقی توصیف کرد که از حق و حقوق شهروندان عرب مسلمان در بحرین و عربستان سعودی سخن می‌گفت».
 
العلوی در ادامه تاکید کرد که تلاش رژیم سعودی جهت در تنگنا قرار دادن و تحت فشار گذاشتن شیخ نمر و بازداشت و معرفی وی به دادگاه همه و همه در راستای ساکت کردن صدای صادق و برحق وی از یک سو و سرکوب قیام مردمی در شبه جزیره عربی از سوی دیگر صورت می‌گیرد.
 
این معارض بحرینی توضیح داد که وظیفه اخلاقی مسلمانان و جنبش‌های انقلابی جهان اسلام اقدام برای حمایت از این شیخ مجاهد و مبارز بزرگ و دیگر افراد بازداشت شده‌ای است که بی‌دلیل در زندان‌های رژیم سعودی به سر می‌برند.
 
همچنین جنبش «جوانان امت انقلابی» عربستان خواستار اعلام همبستگی بیش از پیش با علما و روحانیون و شخصیت‌های مذهبی در بند رژیم سعودی به ویژه شیخ نمر و علامه شیخ العامر شد.
 
از سوی دیگر شیخ «محمد الحسین»، روحانی عربستانی و رئیس کمیته دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودی درخواست دادستانی رژیم سعودی جهت صدور حکم اعدام علیه شیخ نمر را اقدامی خطرناک در تاریخ کشور عربستان و جنایتی بزرگ در حق علم و علما و روحانیون و توهینی بزرگ به مسلمانان و اسلام دانست که ماهیت زشت و کریه رژیم حاکم بر عربستان را برملا می‌کند. رژیمی که مدعی اجرای شریعت و پرچمدار اسلام در منطقه و جهان است.
 
محمد الحسین ادامه داد: علمای جهان اسلام و رهبران و سمبل‌های آن خطوط قرمز امت اسلامی هستند که هیچ‌گاه نباید آنها را زیر پا گذاشت و ارتکاب چنین حماقتی توسط رژیم سعودی اقدامی ناپسند به شمار می‌آید که کشور عربستان را وارد ورطه خطرناک آشوب و هرج و مرج خواهد کرد و موجب انفجار خشم و غضب مردمی و منتهی به متزلزل شدن پایه‌های لرزان و سست حکومت سعودی در عربستان خواهد شد.
 
به اعتقاد او این بیانیه منتشره توسط دادستانی رژیم سعودی مشکوک و فاقد مشروعیت است و دارای هیچ اعتبار و ارزش قانونی و حقوقی و رسمی نیست، به ویژه اگر بدانیم که دادستانی رژیم سعودی دستگاهی وابسته به حکومت سعودی به خصوص وزارت داخلی این کشور است و دادخواست‌هایی که توسط آن صادر می‌شود، تنها منافع رژیم حاکم و شاهزادگان سعودی را در نظر می‌گیرد و دادخواست‌هایی سیاسی است.
 
رئیس کمیته دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا درخواست آزادی و دمکراسی و عدالت و برخورداری از حقوق بشر جرم است و آیا کسی که خواستار برخورداری از چنین حق و حقوق مشروعی است، باید مجرم شناخته شود، در حالی‌که حق و حقوقی چون آزادی و دمکراسی و عدالت حقی تضمین شده برای همه انسان‌ها در دیگر کشورهای جهان است، آیا بوی نفت و دلارهای حاصل از فروش آن هوش و حواس حاکمان سعودی را از بین برده و وجدان آنها را خواب کرده و چشم‌هایشان را به روی حقایق بسته است.
 
وی تاکید کرد که در حال حاضر جامعه بین‌المللی اسیر و در بند منافع و مصالح برخی کشورها و سازمان‌ها شده است و این منافع و مصالح موجب شده تا همه ارزش‌ها و اعتبارات انسانی زیر پا گذاشته شود.
 
این درحالی است که «شبکه عربی برای اطلاعات حقوق بشر»‌ در واکنش به درخواست دادستانی رژیم سعودی جهت اجرای حکم اعدام علیه شیخ نمر،‌ این دستگاه را غیر مستقل و وابسته و اتهام آن به شیخ نمر را اتهامی واهی و بی‌پایه و اساس دانست.
 
اما دفتر «شهید صدر» در کربلای معلی این درخواست دادستانی رژیم سعودی را محکوم کرد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که «درخواست دادستانی رژیم سعودی برای صدور حکم اعدام برای شیخ نمر اقدامی عجیب از سوی حکومت سعودی در حق پیروان اهل بیت نیست».
 
این بیانیه در ادامه از جامعه بین المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواست موضع قاطعی در قبال این حملات ددمنشانه غیر انسانی اتخاذ کنند، چون بی‌تردید این اقدامات برافروخته شدن آتش فتنه‌های داخلی در عربستان را به دنبال خواهد داشت، آتشی که در صورت برافروخته شدن امکان خاموش کردن آن نیست.
 
همچنین حوزه علمیه کربلای معلی از تمام علما و روحانیون و طلبه‌های این حوزه خواست با شیخ نمر اعلام همبستگی کنند و از حکومت سعودی خواستار آزادی فوری وی و لغو اتهامات بی‌پایه و اساس وارده به او شوند.
 
از سوی دیگر «جمعیت العمل الاسلامی» (امل) بحرین در بیانیه‌ای از شخصیت‌ها و انسان‌های شرافتمند و آزاده بحرین و منطقه الشرقیه و سراسر جهان عرب خواست جهت اعلام همبستگی با آیت الله نمر امروز جمعه برابر با 5 آوریل 2013 تظاهرات کنند.
 
بیانیه منتشره توسط جمعیت العمل الاسلامی بحرین اظهار می‌کند که دیدگاه‌ها و مواضع شرافتمندانه آیت الله شیخ نمر خواستار تحقق حقوق بشر و رفع تبعیض و ظلم و ستم علیه شهروندان عربستانی است و برای تحقق این اهداف و خواسته‌های خود حتی از مرگ واهمه و بیم ندارد.
 
این بیانیه می‌افزاید: شیخ نمر با سلاح زبان و کلمه منادی حق و حقیقت و خواستار اقدام و عمل مسالمت آمیز و عقلانی برای دفاع از مطلومان شد و هیچ‌گاه کسی را به خشونت و به کار بردن آن دعوت نکرد.
 
بیانیه جمعیت امل بحرین از حکومت سعودی خواسته است، خواسته‌ها و مطالبات شیخ نمر را با دلیل و برهان و نه تهدید به قتل و درخواست صدور حکم اعدام درباره او پاسخ دهند.
 
این بیانیه با تاکید بر اینکه که بی‌تردید این اقدام فروپاشی رژیم سعودی و پادشاهی ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی را تسریع خواهد کرد، افزوده است که تهدید زبان فرعون‌هاست که در این دوره زمانی به خصوص برای کسانی‌که مدعی اجرای عدالت هستند، کاربرد ندارد.
 
در همین راستا جریان «الوفاء الإسلامی» بحرین نیز اعلام کرد که رژیم سعودی با این اقدام در واقع نهایت خود را تسریع می‌کند.
 
جریان الوفاء‌الإسلامی این درخواست دادستانی رژیم سعودی را اقدامی بسیار خطرناک توصیف کرد که موجب می‌شود، این باور و اراده در میان مردم حجاز شکل بگیرد که دیگر امکان زندگی مسالمت آمیز با رژیم سعودی وجود ندارد و مقاومت در برابر حکومت سعودی را تشدید خواهد کرد.   
 
بیانیه جریان الوفاء الإسلامی بحرین افزوده است: آیت الله نمر تمام زندگی خود را وقف بیان مواضع و دیدگاه‌های بر حق و دفاع از مظلومان منطقه به ویژه ملت بحرین در دوره‌ای کرد که این مردم بی‌دفاع و مظلوم هیچ یار و یاوری نداشتند.
 
جریان الوفاء الإسلامی در این خصوص به رژیم سعودی درباره ارتکاب هرگونه حماقتی که زندگی شیخ نمر را به خطر بیاندازد، هشدار داده و تاکید کرده است که این اقدام تبدیل به حرکت و جنبش خطرناکی علیه آل سعود خواهد شد.
 
همچنین مجمع جهانی اهل بیت در ایران نیز به رژیم سعودی درباره خطرات نهفته در پس این اقدام هشدار داد و درخواست دادستانی رژیم سعودی جهت صدور حکم اعدام برای شیخ نمر را اقدامی خطرناک برای جهان اسلام دانست.
 
بیانیه مجمع جهانی اهل بیت تاکید می‌کند که اقدامات ددمنشانه‌ای که رژیم سعودی علیه علما و فقهای منطقه القطیف و الاحساء در پیش گرفته است، با مطالب منتشره در مطبوعات محلی علیه آیت الله آل نمر و علامه العامر همراه شده که تماما اتهامات و ادعاهایی واهی و بی‌پایه و اساس است.
 
همچنین بیانیه مجمع جهانی اهل بیت متهم کردن 18 شهروند شیعی عربستانی توسط رژیم سعودی به جاسوسی را ادعاهای دروغین و اتهامات بی‌پایه و اساس دانست.
 
مجمع جهانی اهل بیت درخواست صدور حکم اعدام برای شیخ نمر را اولین برای رژیم سعودی ندانست و تاکید کرد که رژیم سعودی در زمینه هدف قرار دادن علما و فقها و فعالان و مدافعان حقوق بشر سابقه‌ای طولانی دارد.
 
مجمع جهانی اهل بیت در بیانیه خود به رژیم سعودی توصیه کرده است که سرکوب مطالبات و درخواست‌های مردمی که خواهان آزادی شیخ نمر و علامه العامر و بازداشت شدگان فراموش شده و زنان در بند رژیم سعودی است، تنها موجب تشدید مقاومت‌ مردمی در قبال رژیم سعودی تا آزادی تمام زندانیان این کشور خواهد شد.
 
این درحالی است که شیخ «عبد الامیر قبلان»، نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق خواستار توقف حکم اعدام شیخ نمر شد و همچنین «صدر الدین القپانچی»، امام جمعه نجف اشرف نیز درخواست دادستانی رژیم سعودی را گرفتار شدن این رژیم در اقدامی خطرناک توصیف کرد.
 
بر اساس اين خبر به نقل از ستاد حقوق بشر، آیت‌الله «نمر باقر آل نمر»، روحانی شیعه برجسته عربستانی روز سه‌شنبه 6 فروردین برای اولین بار از زمان بازداشت در تابستان سال گذشته میلادی در دادگاه کیفری ویژه رسیدگی به پرونده‌های تروریستی در شهر ریاض، پایتخت عربستان حاضر شد.
 
نماینده دادستانی رژیم اتهامات چندی را به شیخ نمر وارد کرد که بارزترین آنها « تلاش برای فتنه انگیزی در القطیف، جلب دخالت خارجی و حمایت از شورش در بحرین» بود. دادستانی رژیم سعودی از دادگاه خواسته بود تا مجازات محاربه با خدا را علیه شیخ نمر 55 ساله اجرا و برای وی حکم اعدام صادر کند .

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: نمر ، آل سعود ، جنایت ، دادستانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار