مسمویت غذایی مهمان ناخوانده سیزده بدر است که اگر میخواهید به دامن طبیعت بروید این مطلب رابخوانید تا بدانید چطور پذیرای این مهمان باشید.

آرزو دهقانی کارشناس آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشوردر گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:در روز 13 فروردین و با توجه به حضور گسترده هموطنان در تفرجگاه ها، پارک ها و جنگل ها، به دليل كمبود امكانات، رعايت بهداشت فردي و عمومي تا حدودي كاهش مي يابد، به همين دليل احتمال ابتلا به مسموميت هاي غذايي به ويژه در كودكان و سالمندان افزايش مي يابد. از سوي ديگر استفاده از آب رودخانه براي شستشوي دست و صورت و يا ظروف ، مي تواند بسياري از بيماري ها را به فرد انتقال دهد.

مسموميت غذايي يك بيماري خفيف با علائم معمول شامل تهوع، استفراغ، كرامپ شكمي و اسهال است كه به طور ناگهاني پس از مصرف غذا و يا آب آلوده مشاهده مي­شود (حداكثر در 48 ساعت). بسته به نوع و ميزان آلودگي، شدت علائم متفاوت خواهد بود. در صورت آلودگي شديد مواد غذايي علائمي چون تب، لرز، مدفوع خوني، كم آبي بدن و آسيب به سيستم عصبي بدن مشاهده مي گردد. علائم مسموميت حتی مي تواند به سرعت بروز نمايد،30 دقيقه پس از مصرف غذای آلوده و يا بسيار آرام طي چندين روز بدتر شود.

لذا از آب هايى كه مطمئن هستيد پاك هستند، براى نوشيدن استفاده كنيد مثلاً بطرى هاى آب معدنى كه پلمب شده اند.از يخ استفاده نكنيد مگر اينكه مطمئن باشيد با آب پاك درست شده اند.از مصرف شير و لبنيات غيرپاستوريزه خوددارى كنيد. خوردن ميوه ها و سبزيجات خام را كنار بگذاريد، مگر اينكه قابل پوست كندن باشند.از غذاهايى كه فروشندگان دوره گرد مى فروشند پرهيز كنيد.دست هايتان را با آب و صابون بشوييد. از آ‌ب هاي سالم ( بطري هاي آب معدني و يا آب جوشيده) استفاده نماييد. از خريد مواد غذايي كه در كنار جاده فروخته مي شود خودداري نماييد. از مصرف سالاد و سبزيجات خام در رستوران ها خودداري كنيد. از خريد يخ از اماكن غيربهداشتي خودداري كنيد. در صورت استفاده از غذاهاي كنسرو شده با رعايت موارد بالا ابتدا آن را به مدت 20 دقيقه جوشانيده و سپس مصرف نماييد. هرگز غذاي پخته شده را بيش از دو ساعت در دماي محيط قرار ندهيد. در صورت مشاهده علائمي چون تهوع ،‌استفراغ و اسهال به اولين مركز درماني مراجعه فرماييد.

-در صورت مشاهده فردی که دچار مسمومیت های غذایی شده است از بيمار بخواهيد به آرامي دراز بكشد و حتي الامكان استراحت نمايد.به او مايعات رقيق و فراوان بدهيد. ( آب ، آبميوه رقيق شده و يا چاي كمرنگ)در صورت بدتر شدن وضعيت بيمار با اور‍ژانس 115 تماس بگيريد و یا به پایگاه سلامت اورژانس 115 و يا ساير مراكز درماني مراجعه فرمایید./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار