حضور فعال ساختارهای خصوصی علاوه بر ارتقا کیفی محصولات صادراتی به کاهش قیمت تمام شده و تقویت بازار کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور منجر می شود.

احمد بالان مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه راهبرد توسعه صادرات و مشتری مداری و ماندگار در بازار به صادرکنندگان در استفاده از فرصت ها و تسهیلات کمک می کند، گفت: برنامه ریزی صادرات به واحد های فعال صادرکننده صنایع دستی این امکان را می دهد که برای شکل دادن به فعالیت خود به صورت انفعالی عمل نکرده ، بلکه با مطالعه فرصت ها و تمهیدات خارجی و سنجش آمادگی خود نسبت به تدوین راهبرد صادراتی مناسب اقدام کنند.
وی افزود: حضور بخش خصوصی و تشکل های کار آمد در تمامی بخش های اقتصادی کشور موجب رونق و بازدهی بیشتر آن بخش می شود.
وی ادامه داد: حضور فعال ساختارهای خصوصی در صادرات خدمات فنی - مهندسی نیز اهمیت ویژه ای در افزایش آمار صادرات صنایع دستی خواهد داشت، به طوری که علاوه بر ارتقا کیفی محصولات صادراتی به کاهش قیمت تمام شده و تقویت بازار کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور منجر خواهد شد.

**رقم نهایی صادرات صنایع دستی پنهان در چمدان های خدمات فنی مهندسی

مدیرکل امور بازرگانی صنایع ‌دستی با اشاره به افزایش 17 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی در یک سال گذشته بر اساس آمار ارائه شده از سوی گمرک، گفت: معیار تعیین رقم صادرات محصولات صنایع دستی صرفا آمار گمرک نمی توند قرار گیرد و آمار صادرات چمدانی و خدمات فنی مهندسی نیز در تعیین رقم نهایی صادرات تاثیر بسیار زیادی دارد.
وی خاطر نشان کرد: امروز خدمات فنی- مهندسی و عرضه آن در بازارهای بین المللی نقش موثری در  توسعه اقتصادی کشور دارد.
بالان در ادامه اظهار داشت: بر اساس اهمیت خدمات فنی و مهندسی صنایع دستی در صادرات صنایع دستی ، این حوزه می تواند با ساماندهی و مدیریت صحیح از اعتبار ویژه ای در داخل و خارج از کشور برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: با پرداختن به ساماندهی حوزه مدیریت فنی و مهندسی صنایع دستی نه تنها می توان استعداد های ملی و استانی را شناسایی کرد بلکه از طریق حمایت های دولتی می توان پشتیبانی لازم را برای این بخش برنامه ریزی و مورد اقدام قرار داد .
مدیرکل امور بازرگانی صنایع ‌دستی، با اشاره به قدمت استعداد فنی و مهندسی صنایع دستی در کشورهای اروپایی و آسیایی، گفت: استعداد های فنی و مهندسی صنایع دستی در کشور های اروپایی و آسیایی بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای قدمت طولانی می باشد، هنرمندان صنایع دستی با حضور خود در این کشورهای دستاوردهای بسیار مهمی را از لحاظ میرائی و هنر صنایع دستی خلق کرده اند که در آثار گچبری، گچکاری، آینه کاری و ... در مکان های تجاری و فرهنگی مشهود است.
وی خاطر نشان کرد: رشد خدمات فنی و مهندسی با ساختار سازی مناسب در قالب تشکل های مهندسی غیردولتی با نظارت و پشتیبانی دولت از محقق می شود و نتایج بسیار موثری را در اشاعه و ترویج فرهنگ صادراتی صنایع دستی به بازارهای بین المللی فراهم می آورد.
بالان، سازماندهی بنگاه های صادراتی در حوزه صنایع دستی را یکی از راهکار های حضور موثر فعالان و صادرکنندگان این هنر - صنعت دانست و گفت: این مهم با مشارکت و همکاری دستگاه های و سازمان های دست اندرکار در حال برنامه ریزی و پیگیری است.
وی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: شرکت های خدمات مدیریت صادرات از جمله بنگاه های صادراتی می باشند که معاونت صنایع دستی با همکاری سازمان توسعه تجارت این موضوع را در دست اقدام دارد.
مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان اظهار داشت: نقش برنامه ریزی برای حضور فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی دانشگاه های کشور در صحنه های تولید، بازار و امکان سنجی خدمات فنی  و مهندسی توسط دولت در روند صادرات صنایع دستی تاثیر گذار خواهد بود./س
برچسب ها: بازار ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار