معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با اجرای شخم به موقع بهاره در اراضی آیش برای ازبین‌ بردن تک بوته‌های گندم و برقراری آیش یا تناوب، می‌توان شپشک ریشه گندم را کنترل کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،ایوب ایرانی فام افزود: این شپشک تاکنون در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، همدان، کرمانشاه، زنجان، لرستان و مرکزی گزارش شده است؛ به‌ طور کلی این شپشک در سراسر نیمه غربی کشور کم و بیش فعالیت دارد، درصد آلودگی بوته‌های گندم در بعضی از مزارع مورد حمله این آفت به بیش از 50 درصد و حتی در مواردی تا حدود 100 درصد نیز می‌رسد.

وی تشریح کرد: پوره‌های سن یک و دو آفت که در قسمت طوقه در زیر خاک و ناحیه گروه‌های پنجه‌زنی بوته‌های گندم قرار می‌گیرند، با قطعات دهانی زننده و مکنده خود از شیره گیاهی تغذیه کرده و باعث ضعیف‌ شدن و عدم پنجه‌زنی و رشد طبیعی آنها می‌شوند.

ایرانی فام با اشاره به رشد کم بوته‌های آلوده به این آفت ادامه داد: در مزارع آلوده معمولاً بوته‌های گندمی که مورد حمله شپشک ریشه قرار گرفته‌اند، رشد بسیار کمی دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بیان رنگ زرد این بوته‌ها یادآور شد: این بوته‌ها به حالت علفی و کوتاه باقی مانده، زردرنگ می‌شوند و به سهولت از بوته‌های سالم، قابل تشخیص هستند.

وی افزود: بوته‌های گندم آلوده اغلب به مرحله باروری و خوشه‌دهی نمی‌رسند و درصورت ادامه رشد، طول آنها به مراتب کوتاه‌تر و پنجه‌زنی آنها نیز خیلی کمتر از بوته‌های گندم سالم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌های کنترل شپشک ریشه گندم گفت: جلوگیری از ریزش دانه در موقع برداشت، از بین‌ بردن علف‌های هرز و تک‌ بوته‌های گندم در داخل مزرع و شخم عمیقی از راه‌های اساسی کنترل شپشک ریشه گندم است.

ایرانی فام با توصیه‌ای به زارعان تأکید کرد: مبارزه شیمیایی با این شپشک به دلیل این‌که در داخل خاک و در قسمت طوقه و ناحیه گره‌های پنجه‌زنی بوته‌های گندم آلوده است، تأثیر مطلوبی ندارد، بنابراین توصیه نمی‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: آذربایجان ، گندم ، شپشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.