در ایران، شهرها و روستاهایی وجود دارد که مهد بسیاری از صنایع دستی می باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

از گذشته تا کنون، شهر اصفهان مهد میناکاری و منبت کاری، لاچین همدان مهد سفال، بروجرد مهد ورشو، نائین مهد فرش و قالی بافی بوده و بسیاری از شهرها و روستای دیگر خاستگاه هنرهای دستی زنان و مردان ایرانی بوده است.
در استان چهارمحال و بختیاری نیز، برخی از روستاها خاستگاه هنرهای دستی می باشند که برخی از انها در سطح کشور بی نظیر است.

به طور مثال، شهر چالشتر مهد فرش بافی و قفل سازی بوده و شیخ شبان نیز مهد خاتم کاری است.
در بین هنرهای صنایع دستی، خاتم کاری هنر بسیار زیبا و منحصر به فرد ایرانیان است که در آن هنرمندان بر پیکره چوب خشک، نگاره های زندگی را می آرایند.

هنر خاتم، یکی از هنرهای زیبا و ماندگار تاریخ صنایع دستی ایران است که از دیرباز هنرمندان فلات مرکزی ایران از جمله اصفهان به آن مشغول بوده و این هنر از اصفهان به استان چهارمحال و بختیاری منتقل شده است.
در بین هنرهای صنایع دستی، خاتم کاری هنری بسیار زیبا و منحصر به فرد ایرانیان است، که در آن چوب خشک مرده، جلوه ای از حیات زیبای دیده شدن آفریده می شود.

روستای شیخ شبان در شهرستان شهرکرد، مهد کنونی هنر خاتم کاری در ایران شده و بسیاری از مسافران نوروزی شیفته این هنر اعجاب انگیزه می شوند.

اکنون، گل صنعت خاتم کاری روستای شیخ شبان در شهرستان شهرکرد شهرتی ملی و جهانی یافته است.
در حال حاضر، بیش از
   400 نفر در استان چهارمحال و بختیاری در رشته خاتم کاری فعال اند و سالانه بیش از   300 هزار گل یا قامه خاتم در این استان تولید و روانه بازار می کنند.

ارزش افزوده محصول خاتم،   300درصد است و مواد اولیه این محصول شامل چوب، استخوان، سیم مسی و مفتول است.
در زمان حاضر، بیش از شش هزار صنعتگر در دو هزار و سه کارگاه فعال در رشته های خاتم کاری، قلمکاری، ساخت طلا و نقره، گلیم بافی ، منبت کاری، مشبک کاری، قلمزنی روی فلزات، حکاکی روی سنگ و رشته های دیگر صنایع دستی در استان چهارمحال و بختیاری مشغول فعالیت اند.

روستای شیخ شبان، قطب اصلی تولید خاتم در کشور محسوب می شود و مسافران نوروزی در سفر به این استان از این خاتم به نیکی یاد می کنند.

در نمایشگاه صدای بهار در پارک لاله شهرکرد نیز، بخشی از هنر دستی خاتم کاری روستای شیخ شبان در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

گفتنی است؛ آستان مطهر امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) روستای شیخ شبان، به عنوان بارگاه یکی از امامزادگان کاملاً صحیح النسب و برخوردار از شرایط بسیار مساعد و مطلوب آب و هوایی و جغرافیایی و طبیعت بکر و زیبا نیز، همواره و از دیرباز، با پذیرش سالیانه هزاران زائر و گردشگر از اطراف و اکناف، از مهمترین کانون های فرهنگی، زیارتی و گردشگری استان و منطقه محسوب می شود.

روستای شیخ شبان، بیش از سه هزار نفر جمعیت دارد و در فاصله 39 كیلومتری شهرکرد ( مركز استان چهارمحال و بختیاری ) قرار دارد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.