هركول، تنديسي تراشيده شده از كوه بيستون است كه در منطقه بیستون قرار دارد و از جاذبه ها تاریخی و گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

در حدود 150 متری شرق نقش برجسته ی داریوش، صخره ای پیش نشستگی کرده است که پیکره هرکول که سنگ تراشیده شده است در آنجا قرار دارد.

این نقش برجسته در سال یک هزار و337 به هنگام احداث جاده همدان به کرمانشاه شناسایی و کشف شد، که این تندیس شخصی نیرومند کاملا عریان با گردن بسیار کلفت، ریش توپی جلو آمده، پیشانی پست، بینی پهن و برجسته چشمان گشاد و باز را نشان می دهد که در حال استراحت بر روی پوست شیری است که بر سکویی به طول 2 و 20 صدم متر قرار دارد و روی پهلوی چپش بطور نیم خیز به آرنج تکیه كرده است، حالتی مخصوص به شرکت کنندگان ضیافت های دوره ی باستان و با دست چپ کاسه ای بر دست دارد که نزدیک صورت نگه داشته است و نیز دست راستش بروی پای راست قرار گرفته و پای چپ را تکیه گاه پای دیگر كرده است.

پیکره ی هرکول به سمت جنوب می نگرد و در اصل به بین النهرین که مطمئنا هنوز در دست سلوکی هاست استناد می کند.طول مجسمه يك و 47 صدم متر که بطور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از طرف پشت به کوه متصل است.

در زمینه پشت پیکره درختی قرار دارد که با توجه به برگ های زمختش ظاهرا یک بلوط است که از شاخه های آن کمان دان و تیردانی آویزان حجاری شده که برجستگی آن نسبت به سایر نقوش بیشتر است.

در عقب مجسمه نقوش و کتیبه ای به زبان یونان قدیم بر لوحی شبیه به معابد یونانی روی سنگ نقش شده است.(سنتوری شکل) نوشته شده است با این مضمون ( به سال 164 ماه پانه موی هرکول فاتح درخشان بوسیله هیاکنیتوس پسر پانتیاخوس به سبب نجات کل امن فرمانده این مراسم برپاشده است)

کتیبه در 7 سطر و به ابعاد 33*43 سانتی متر است.در زیرتنه هرکول نقش شیری دیده می شود که از سر تا دم 200 سانتی متر و بلندی دم آن 114 سانتی متر است.در این اثر تناسب ها قدری ضعیف بوده ودست ها بیش از حد بزرگ، و پاها کوتاه هستند./س



برچسب ها: کرمانشاه ، هرگول ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.