گیاه ارگانیک گیاهی است که بدون استفاده از هورمون، سم و کودشیمیایی تولیدشود. گیاهان ارگانیک در بازارجهانی با برچسب ارگانیک عرضه می شوند و در کشور ما تحت عنوان گیاهان سبز یا محصولات سبز شناخته می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛برای آشنایی هرچه بیشتر با شرایط تولیدمحصولات سبز در کشور و موانع موجود بر سر راه شناسایی و عرضه آنها به سراغ محمدخالدی مدیرگروه پژوهش برنامه ریزی مؤسسه برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی رفتیم و از او درباره تأثیر کشت ارگانیک روی اقتصاد کشاورزی پرسیدیم.
خالدی ورود به بحث ارگانیک را حرکت به سمت محصولات دارای ارزش افزوده بالا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در وزارت جهادکشاورزی مسئله رقابتی شدن یا در واقع حرکت به سمت محصولاتی که ما در آنها دارای مزیت هستیم مطرح است که طبیعتا یکی از محصولاتی که در این حوزه مطرح است، گیاهان ارگانیک هستند.
وی اهمیت گیاهان ارگانیک را چنین توضیح داد: خود این بحث ارگانیک بودن ایجاد ارزش میکند و مصرف کننده حاضر است یک مازاد ارزشی را برای محصولات ارگانیک بپردازد. قیمت محصولات ارگانیک توی دنیا یک ونیم برابر تا دو برابر محصولات عادی است. محصولاتی که شاید ظاهرش خیلی قشنگ نباشد اما مبلغی که برای خرید آنها پرداخت می شود بالاتراست. به همین خاطر اگر بخواهیم به سمت رقابتی شدن محصولات دارای ارزش افزوده بالا حرکت کنیم یکی از گزینه ها می تواند محصول ارگانیک باشد.

محصولات کشورما ارگانیک است

وی تصریح کرد: خوشبختانه محصولات ما به محصول ارگانیک نزدیک است و اصلا خیلی از محصولات ما ارگانیک هستند. مثل گردویی که در برخی استان ها تولیدمی شود، یا انار از محصولات باغی است که به ارگانیک نزدیک است. همچنین گیاهان دارویی که در کشور تولید می شود و ارگانیک است اما ما نتوانسته ایم آنها را با گواهی ارگانیک به بازار جهانی عرضه کنیم. ما همین الان تولید ارگانیک داریم. مشکل تولید محصول ارگانیک نداریم. مشکل اصلی این است که ما نتوانسته ایم که این محصولات را شناسنامه دار کنیم. به عبارت دیگر این گیاهان فاقد گواهی ارگانیک هستند.

این کارشناس محصول سالم را متفاوت از محصول ارگانیک دانست و گفت: درباره محصول سالم باید فاکتورهای سلامت بررسی شود و با مسئله ارگانیک قدری متفاوت است.

وی افزایش میزان ضریب نفوذ محصول ارگانیک را مستلزم فعالیت بیشتر در این زمینه و گذشت زمان دانست و گفت: در اروپا بعد از این همه سال که این همه فعالیت شده تازه  مقدار محدودي از محصولاتی که عرضه می شود ارگانیک است، و در کشور ما این فعالیت ها نوپاست.

وجود برچسب گیاه ارگانیک روی محصول ضروری است

خالدی افزود: اگر برای محصولات ارگانیک پنج درصد هم بازار وجودداشته باشد، اشکال ندارد همان محصول ارگانیک پنج درصد را ما تولیدکنیم. وی وجود گواهی و برچسب ارگانیک روی محصول را ضروری دانست و گفت: برای اینکه مصرف کننده حاضر به پرداخت قیمت بالاتر برای گیاه ارگانیک باشد باید مرکزی آنرا تأییدکند. وی محصول ارگانیک را محصولی لوکس معرفی کرد و گفت: قرارنیست گیاه ارگانیک به قیمتی عرضه شود که همه مردم آنرا بخرند. محصول ارگانیک یک محصول لوکس است که هر تولیدکننده ای نمی تواند به این عرصه واردشود. خالدی ادامه داد: تولید گیاهان ارگانیک شرایط خیلی سختی دارد یعنی هر تولیدکننده ای نمی تواند به تولید ارگانیک ورود پیداکند. باید دوسال تحت نظارت باشد. نظارت های خیلی سختی که سرانجام بتواند محصولش تحت عنوان محصول ارگانیک به بازار عرضه شود.

کارشناس مؤسسه پژوهشهای اقتصادکشاورزی مشکل محصولات ارگانیک را درکشور تولید ندانست و گفت: مشکل اصلی ما اینست که مراکزی باید بتوانند ارگانیک بودن محصولات را چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی گواهی کنند. بنابراین اگر بخواهیم در سطح بین المللی صادرکننده باشیم باید گواهی بین المللی داشته باشیم. وی پیشنهادکرد: ما می توانیم افرادی را از شرکت های بین المللی دعوت کنیم تا یک سری افراد آموزش ببینند یا به عنوان نماینده آنها عمل کنند. وی تأکیدکرد: تنها راه حرکت به سمت تولید محصول ارگانیک در کشور ما رفتن به سمت استاندارد و گواهی است در غیراینصورت نه تولیدکننده و نه مصرف کننده انگیزه ای برای ورود به این بازارندارد. وی یکی دیگر از مشکلات مربوط به قیمت گذاری اجناس را چنین مطرح کرد: یکی از ایرادهایی که به بحث قیمت تضمینی محصولات وارداست این است که مثلا ما قیمت گندم را تعیین می کنیم اما خیلی خوب مشخص نشده که کیفیت بالا را ضریب بدهیم این مسئله باعث می شود که انگیزه برای تولیدکننده و رفتن به سوی محصولات سالم و باکیفیت ایجادنمی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که گواهی ارگانیک را ساماندهی کنیم می توان بازارمشخصی را برای این محصولات تعریف کرد.

وی گفت: اگر چه وزارت جهادکشاورزی قدمهای مثبتی برای ارائه نشان تجاری محصولات ارگانیک برداشت اما در عمل خیلی موفق نبود و عملیاتی نشد.

تولید مرغ ارگانیک مشکل است

خالدی گفت: کشور کانادا الان بعد از ده سال کار در زمینه گیاهان ارگانیک حالا دارد به سمت طیور ارگانیک می رود. وی افزود: تولید دام ارگانیک و طیور ارگانیک خیلی پیچیدگی های خاصی دارد چون باید حتی ذرتی که برای دان آن طیور استفاده می شود ارگانیک باشد.

برچسب ها: گیاه ، ارگانیک ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار