یخدان مؤیدی یکی از جاذبه های گردشکری کرمان است که در اواخر دوره صفویه بنا شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان:

مؤیدی نام محله ای در شهر کرمان است که شامل بخشی از زمینها و قنات قدیمی واقع در محدوده میدان تختی و خیابانهای خورشید و ابو حامد می شود.

یخدان مؤیدی نیز در ابتدای خیابان شهید کامیاب در همین منطقه از شهر کرمان قرار دارد و اکنون یکی از جاذبه های گردشگری است که در کرمان مورد بازدید جهانگردان قرار می گیرد . شاید صاحب این یخدان فردی به نام مؤید الدین ریحان یکی از کارگزاران حکومت کرمان بوده باشد ، در اطراف این یخدان، چند باغچه بوده است که در فصل زمستان آنها را پر از آب می کردند و پس از آن که یخ می بست یخها را داخل یخدان می سراندند و پس از چند روز توده ای قطور از یخ حاصل می شد که تا فصل تابستان باقی می ماند ، بعضی ها که ذوقی هم داشتند، دانه های یاقوتی رنگ انار را روی یخهای پاک می ریختند و در تابستان یخ زیبا و دلفریبی زینت بخش سفره ثروتمندان بود .

عناصر تشکیل دهندة یخدانها عبارت‌اند از: مخزن، حصار، استخر و چالة یخ.

پلان مخزن ، دایره شکل است که گنبدی از نوع (بَستو) بر روی آن احداث کرده اند. حصار آن نسبتاً بلند و 12 متر ارتفاع دارد. مصالح بنا خشت خام و ملات گل است. کاربری یخدان در گذشته نگهداری یخ برای ایام تابستان مردم شهر بوده است.

این بنا در اواخر دوره صفویه بنا شده و نام «مؤیدی» از آن نظر است که قنات مشهور به قنات مؤیدی آب آن را تأمین می‌نموده است./س

برچسب ها: یخدان ، مؤیدی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.