شهر اقلید به دروازه و کلید گشایش و فتح فارس مشهور بوده و در گذشته یکی از شهرهای مهم فارس به شمار می‌رفته‌ است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، مکان‌های دیدنی و تاریخی اقلید

از دوران ساسانیان چند اثر ارزنده در اقلید و پیرامون آن به جای مانده است که حوض دختر گبر با سنگ‌نوشته پهلوی یکی از آن ها است.

همچنین قلعه‌های قدیمی مانند قلات و شهر آشوب و کاروانسراهای کناس و... از جاذبه‌های مهم تاریخی منطقه به شمار می روند.

پارک انقلاب(چشمه چغور سیاه)، پارک پارسیان، تفرج گاه محمد رسول الله، سرداب، بید سبحان، بوستان ملت، دامنه‌های کوه بل، دامنه‌های کوه نلی(کاتیر)، دریاچه کافتر، آبشار تنگ براق، قدمگاه سِده، چشمه بالنگان حاجی آباد، گور بهرام آسپاس، باغ گل خارستان و فی منی حسن آباد چشمه‌های متعددی که فضاهای فرح بخش و زیبایی را پدید آورده‌اند به همراه دامنه کوه‌ها و سواحل رودخانه‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان اقلید به شمار می‌آیند. از اماکن مقدسه و تاریخی منطقه می‌توان حسینیه ارجمان، امامزاده‌ها و مسجد جامع شهر که قدمت آن به شش صد سال قبل می‌رسد را نام برد.

مهم‌ترین صنعت دستی در شهرستان اقلید؛گیوه دوزی، منبت کاری و فرش بافی (قالی گلیم، جاجیم، انواع یشتی و جایگاه)است، چون اصلی‌ترین کار و پیشه مردم منطقه فرش بافی است شمار دستگاه‌های قالی بافی این شهرستان بیش از هزار دستگاه است. طرح و نقش فرش‌ها، محلی و بیشتر نقش هیبت لو است، اما در کارگاه‌های شرکت فرش نیز نقشه‌های دیگری بافته می‌شوند که به نام فرش‌های حسن آبادی در بازار به فروش می‌رسند. بیشتر مردم نواحی روستایی اقلید به قالی بافی مشغول هستند و این کار را بیش‌تر زنان و دختران به عهده دارند. توانمندی‌های شهرستان اقلید در زمینه بافته‌های داری (قالی و گبه) قابل توجه است. گیوه‌بافی، جاجیم‌بافی و نمدمالی از دیگر صنایع دستی این شهرستان است که در تمام روستاها و شهرهای این منطقه تولید و عرضه می‌شوند. برخی از این تولیدات جنبه صادراتی و برخی دیگر تنها جنبه مصرف محلی دارند.

شهر اقلید در ۱۷ کیلومتری چهار راهی بزرگراه اصفهان – شیراز و یزد – یاسوج (طریق الرضا (ع)) قرار دارد و مرکز شهرستان، شهر اقلید است و تا شیراز ۲۷۵ کیلومتر، تا اصفهان ۲۳۰ کیلومتر، تا یزد۲۱۰ و تا یاسوج ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد./س

برچسب ها: نوروز ، کجا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.