بسياري از مردم عراق با گذشت ده سال از جنگ اين کشور همچنان درگير پيامدهاي رواني و خاطرات تلخ از دست دادن عزيزان خود هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، در اوج درگيري هاي داخلي عراق هر ماه سه هزار جسد در بغداد بر جا مي ماند که بر جسد بسياري از آنها آثار شکنجه پيدا بود. آن روزها سپري شده است اما امروز نيز بمب گذاري ها زندگي مردم اين کشور را تحت تاثير قرار داده و به يک واقعيت در زندگي روزانه آنها تبديل شده است. بسياري از مردم عراق مي گويند جنگ چنان به آنها آسيب زده است که جبران نخواهد شد.

عراق امروز کمتر از قبل درگير حوادث خشونت بار به نظر مي رسد. اما هنوز کاملا امن نيست. صداي شليک گلوله و خودروهايي که منفجر مي شوند، مردم را تحت تاثير قرار مي دهند. خبرنگار سي ان ان با افرادي رو به رو مي شود که براي التيام بخشيدن به ناراحتي هاي رواني ناشي از جنگ به روانشناسان مراجعه کرده اند.

دکتر عبدالرزاق محمد از بيمارستان رواني ابن رشد مي گويد: اين بخش کوچکي از افرادي است که درگير مشکلات رواني شده اند. شمار معدودي از اين افراد به علت نگاه بدي که به اين قضيه وجود دارد، به ما مراجعه مي کنند . اين دکتر روانشناس مي گويد همه از اين جنگ آسيب ديده اند فقط سطح آن متفاوت است. خشم کنترل نشده، افسردگي و نارسايي هاي رواني پس از استرس از جمله علايمي است که در مردم عراق مشاهده مي شود.

خبرنگار سي ان ان با يک شهروند عراقي مصاحبه مي کند که تصويري از افراد بي گناه را نشان مي دهد. اين افراد در حمله موشکي آمريکا کشته شده اند. حسين شهروند عراقي است که به ياد مي آورد همسر و فرزندش چطور زير آوار دفن شدند. حسين و افرادي مانند او مي گويند هنوز نمي دانند چرا هدف حمله قرار گرفته اند. در بغداد و در سراسر عراق، مردم درگير خاطرات غم انگيز جنگ هستند؛ خاطراتي که آنها را هرگز رها نمي کند.

                                    آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: جنگ ، روانی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار