مهمترين جاذبه‌هاي گردشگري و اماكن ديدني کردستان

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج ، دزلي و دركي نام دو روستاي سرسبز و زيباي كوهستاني مي‌باشد، كه در فاصله 30 و 35 كيلومتري سروآباد قرار گرفته‌اند.
در فصل بهار به علت روحيه‌ي شاد مردم منطقه، گروه‌هاي موسيقي و رقص كردي بسياري به صورت خودجوش در اين مكان برنامه اجرا مي‌نمايند كه ديدن آن در كنار مردمي كه در دامن طبيعت لباس‌هاي محلي زيبا پوشيده‌اند خالي از لطف نيست.
بازديد از اين منطقه در برنامه‌ي تمامي تورهاي استان گنجانده شده است.
*چشمه آب معدني بل
در منطقه‌ي اورامان در مرز استان كردستان و كرمانشاه و در فاصله بين روستاي ديوزناو از استان كردستان و روستاي هجيج از استان كرمانشاه و در كنار رودخانه‌ي خروشان سيروان چشمه يا آبشار معدني «بل» قرار گرفته است.
اين چشمه از لحاظ شرب و داشتن املاح معدني بسيار مشهور بوده به طوري كه در كنار آن 2 واحد كارخانه توليد آب معدني احداث شده است.
چشمه آب معدني بل به علت قرارگيري در مسير جاده‌ي اورامان و رودخانه سيروان و هم‌چنين نزديكي به روستاي شگفت‌انگيز هجيج از جمله جاذبه‌هاي گردشگري استان است.
*رودخانه سيروان
اين رودخانه در جنوب غربي استان جريان دارد كه پس از دريافت آب بخش‌هاي جنوب غربي، غرب و مركز استان مانند قشلاق، گاوه‌رود و گردلان به نام سيروان خوانده مي‌شود.
بخش عمده اين رودخانه در شهرستان سروآباد و منطقه باستاني اورامان جريان دارد و سپس در خاك عراق پس از پيوستن به رودخانه دياله وارد رود بزرگ دجله مي‌گردد.
در واقع اين رود طولاني‌ترين رودخانه استان مي‌باشد.
حواشي اين رود بسيار زيبا و بستر و كناره‌هاي آن زيستگاه انواع پرندگان و ماهيان مي‌باشد كه از لحاظ بهره‌برداري تفريحي و توريستي بسيار مناسب است.
*اورامان (هورامان)
هورامان شامل مناطقي از جنوب غربي استان بوده،كه قسمتي از شهرستان‌هاي سنندج و كامياران و بخش زيادي از سروآباد را در بر مي‌گيرد.
مشخصه اصلي هورامان ساختار طبيعي آن شامل كوه‌هاي سر به فلك كشيده، جنگل و رودخانه است.
اورامان از لحاظ فرهنگي شامل مناطقي بوده، كه با لهجه‌ي كردي هورامي صحبت مي‌كنند. طبيعت كوهستاني كه شامل كوه‌هاي رفيع و دره‌هاي عميق است، مردمي سخت‌كوش را پرورده کرده، كه نمود عيني آن در تمام شئونات زندگي مانند معماري پلكاني، كشاورزي پلكاني، اعتقادات خالص ديني و تعهد به برگزاري رسومات قديمي نمايان شده است./س
برچسب ها: طبیعت ، چشمه ، رودخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.