یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:‌ یکی از نقاط ضعف معارضین تعدد نگاه و مهمتر از آن تنوع در اهداف است و در طول درگیری‌های این کشور هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به یک تمرکز و انسجام کلان برسند و خودشان به میدان مبارزه بیایند.

حسن لاسجردی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درباره برگزاری نشست معارضین سوری در 28 و 29 اسفندماه در استانبول به منظور انتخاب نخست‌وزیر دولت انتقالی گفت: نشست استانبول با هدف در صدر قرار گرفتن تحولات سوریه و مسائل مربوط به آن برگزار مي‌شود.  
 
وی تصریح کرد: نشست استانبول با توجه به نشست‌های قبلی معارضین در اروپا و خاورمیانه شکل مي‌گيرد اما با توجه به اینکه در نشست‌های قبلی آنها موضوع تشکیل دولت انتقالی به نتیجه نرسید مخالفان اسد به‌دنبال آن هستند که اگر دولت شکل نگرفت حداقل نماد آن که رئیس دولت موقت است، سریع‌تر انتخاب شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: تشتت نگاه‌ مخالفان داخل و خارج سوریه و فشار برخی گروه‌های سیاسی برای آنکه معاذ الخطیب را از رياست شورای مخالفین بردارند  نشان‌دهنده آن است جریان اپوزیسیون دچار شکنندگی است.  
 
لاسجردی ادامه داد: اگر در اجلاس استانبول کسی را به‌عنوان رئیس دولت انتقالی انتخاب کنند به طور حتم این رئیس نمی‌تواند نمایندگی کلیه گروه‌های معارض را داشته باشد و از طرف دیگر معارضین به‌ویژه کسانی مثل معاذ الخطیب که مشی میانه‌روتری دارند موضوع گفتگو با دولت را مطرح کردند و به‌دنبال ایجاد طرح گفتگوی ملی بودند که تحولات سوریه را به سمت مسالمت‌آمیز سوق دهند اما به نظر می‌رسد جریان منطقه‌ای مثل قطر و عربستان در پی آن هستند تا با برگزاری این نشست در ترکیه شکاف بین دولت و معارضین را تشدید کنند.  
 
وی افزود: نگاه عربستان و قطر همچنان بر حذف بشار اسد استوار بوده و نشست استانبول را باید فضای جدید در تشدید درگیری‌ها در سوریه با هدف تشکیل دولت انتقالي دانست.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه از ابتدای در‌گیری‌ها در سوريه جریان‌هاي معارض خارج‌ و داخل‌نشين دچار تنوع ديدگاه و اهداف شده‌اند، تاکید کرد: اگر پشتیبانی کشورهای عربستان، قطر و ترکیه نباشد معارضین نمی‌توانند موجودیت آن‌چنانی داشته باشند لذا مخالفان بشار اسد بدون کمک خارجی نمی‌توانند میدان‌دار تحولات باشند.  
 
لاسجردی در ادامه تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف معارضین تعدد نگاه و مهمتر از آن تنوع در اهداف است و در طول درگیری‌های این کشور هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به یک تمرکز و انسجام کلان برسند و خودشان به میدان مبارزه بیایند.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پايان خاطرنشان کرد: انتخاب نخست‌وزیر دولت انتقالی نمی‌تواند معارضین را تبديل به دست برتر در تحولات سوریه کند به‌ویژه اینکه در ماه‌های اخیر دولت بشار اسد توانسته‌ بسیاری از مکان‌های تصرف شده توسط معارضین را باز پس بگیرد و با کمک نیروهای داوطلب امنیت را برقرار کند و هم‌اکنون چرخه تحولات به نفع دولت اسد است.  
 
انتهاي پیام/

برچسب ها: سوریه ، معارضین ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار