موزه باستان شناسی جیرفت گنجینه ای از تمدن هلیل رود است که در بلوار هلیل این شهر واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان، موزه باستان شناسی جیرفت موزه ای کوچک، اما پرارزش است که هر ساله هزاران نفر ازمشتاقان و دوستداران تمدن کهن حوزه هلیل رود را به سوی خود جلب می کند.

این موزه در فضای کم خود، قریب ۵۰۰ شیءنفیسبا نقوش ناشناخته و پر رمز و رازمربوط به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح را در خود جای داده است ، اشیاءو ظروفیکه اشکال کنده کاری روی آنها،ذهن کنجکاو بیننده را بههزاران سال قبل و چگونگی زیستن و فرهنگ و حکومتآن دوران می برد.

بیشتر این اشیاء مربوط به تمدن باستانی هلیل رود است به همراه تعداد کمی آثار متعلق به دوره اسلامی،البته از دوره اسلامی نیز آثار زیادی کشف شده است که به علت کمبود فضای این موزهدر مخزنموزه کرمان، نگهداری می شوند.

برخی از کوزه ها، ظروف، تابلوهاو نماد ها و اشیاء کیفی شکل، دارایکنده کاری هایی استاز جدال انسان با حیواناتکه بنا بر احتمال کارشناسان، نمادی از آداب آئینی و مذهبی می تواند باشد.

یکی از مهمترین اشیاء این موزه کهاغلب میهمان موزه های سراسر کشور می شود، تندیس انسان عقرب است، نمادی با سر انسان و دم عقرب.

جنس بیشتراین اشیاء و ظروف از مفرغ است؛ البته ظروف سفالی و مرمری هم وجود دارد که آنها هم دارای جذابیت های منحصر به فردی است.

یکی از مهمترین اشیاء این موزه ظرفی استوانه ای است که به نوعی معماری آن دوران را نشان می دهد و تصویری از یک عمارت باشکوه از ورودی تا خروجی بر روی آن حک شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.