آبشار فدامی منحصر به فردترین آبشار درایران است که در منطقه گرم و خشك بخش فرگ داراب و در آخرين نقطه جنوب شرقي استان فارس در مسير بندر عباس واقع شده است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس،این آبشار دارای4 نوع آب شور و شيرين و سرد و گرم است كه در فاصله ي 20 متري آبشار شيرين با هم مخلوط مي شوند و استخر طبيعي زيبايي با آب زلال و شفاف بوجود می آورند.

فاصله اين آبشار از مركز استان فارس 380 كيلومتر است .عرض آبشار شيرين فدامي كه روزگاري به 800 متر مي رسيد و عریض ترين آبشار طبيعي ايران محسوب مي شد به دليل خشكسالي و استفاده بي رويه كشاورزان بالادست اكنون به 200 متر رسيده است .

رودخانه دائمي ايجاد شده از آبشارهاي فدامي حدود 2 هزار هكتار از نخلهای پايين دست را آبیاری مي كند .

ارتفاع آبشار شيرين بين 12 تا 20 متر و ارتفاع آبشار شور فدامي كه در بالادست آبشار شيرين واقع شده 10 تا 15 متر است و براي بازديد از آن بايد حدود 1 كيلومتر راه را پیاده طي نمود.

سرچشمه آبشار شور فدامي در 500 متري آن است و وجود نخل هاي خودرو در كنار آبشار شور به زيبايي آن افزوده است .

سرچشمه آبشار شیرین فدامی در یک کیلومتری آن است که از دل کوه بیرون آمده و علاوه بر آبشار، آب آشامیدنی ساکنین شهر فدامی و روستاهای مرز و بستان را تامین می کند .

راه دسترسي آبشار خاكي است كه در سالهاي اخير به همت شهرداري فدامي تسطيح و موجب شده در فصل بهار و به ويژه ايام نوروز مشتاقان زيادي را به سمت خود بكشاند به طوري كه در نوروز 91 بيش از 30 هزار نفر از مسافرين نوروزي از اين آبشارها ديدن كردند ./س

برچسب ها: نوروز ، کجا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.