در مسير تخت جمشيد و در حدود دو كيلومتري شمال آن در پشت كوه رحمت نقوشي از اردشير بابكان و شاپور اول شاهان ساساني حجاري شده كه به علت شهرت محل به نقش رجب، چنين نام گرفته است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، نقش رجب از مهمترين و با شكوه ترين آثار حجاري شده دوره ساساني است كه تاكنون بجاي مانده است .

آثار نقش رجب شامل چهار نقش برجسته است . در يكي از اين نقش برجسته‌ها مراسم تاجگذاري اردشير بابكان ديده مي‌شود . اردشير بابكان در سمت چپ به صورت ايستاده قرار دارد كه حلقه سلطنت را از اهورا مزدا مي گيرد . در پشت سر اهورا مزدا نقش دو بانو در حال احترام حجاري شده كه احتمالاً ملكه همسر اردشير و نديمه‌اش هستند .

جلوي آنها نيز نقش بهرام نوه اردشير و ايزدبهرام به بصورت هركول ديده مي‌شود . در پشت سر اردشير هم ، شاپور وليعهد و فرزند اردشير و يكي از سرداران حك شده است .

تصوير ديگر با فاصله كمي از نقش برجسته اول قرار دارد و در آن نيم تنه كرتير موبد معروف و مقتدر اوايل دوره ساساني و كنارش يك كتيبه مفصل پهلوي از او ديده مي شود .

در اين نقش كرتير بصورت مردي بدون ريش با كلاه مدور نجبا كه روباني دور آن بسته و انگشت سبابه دست راست خود را به اداي احترام رو به نقش اردشير بالا گرفته حجاري شده است . كتيبه اي هم در اين نقش وجود دارد كه قسمت‌هايي از آن محو شده اما آنچه خواندني است آمده است : آيين زرتشت از بين رفته بود من كه شاهنشاهم آن را از نو برقرار كردم .

دو نقش برجسته ديگر به شاپور اول فرزند اردشير بابكان تعلق دارد ، نقش سمت راست مظهر اهورا مزدا را سوار بر اسب نشان مي‌دهد كه حلقه شهرياري را به شاپور كه او هم سواره است مي‌بخشد .

نقش سمت چپ هم شاپور را سوار بر اسب همراه 9 نفر از فرزندان و بزرگان كشور كه پياده و پشت سر او هستند نشان مي دهد كه علامت شاهزادگان و خاندان هاي بزرگ بر كلاه‌هاي چند نفر از آنها ديده مي‌شود./س

برچسب ها: نقش ، رجب ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.