وزش باد كه از ابتدای هفته جاری در اردبیل آغاز شده است در ساعات آینده در نقاطی از این استان تشدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / اداره پیش بینی و تحقیقات هواشناسی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد كه افزایش سرعت وزش باد در قسمت مركزی این استان بیش از سایر نقاط خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است بیشینه سرعت وزش باد از عصر دیروز تا پایان هفته جاری در بعضی نقاط استان اردبیل به 55 كیلومتر در ساعت خواهد رسید و در قسمت مركزی این استان گاهی از 73 كیلومتر در ساعت هم فراتر خواهد رفت.

پیش بینی شده است كه پس از وقفه ای موقتی دوباره در روزهای شنبه و یكشنبه هفته آینده نیز ساكنان اردبیل و قسمت مركزی این استان شاهد وزش شدید باد باشند.

كارشناسان هواشناسی اردبیل همچنین اعلام كرده اند كه از امروز تا دوشنبه آینده هوایی به شكل نسبی پایدار در اكثر نقاط این استان حاكم باشد ولی از آن زمان به بعد موج بارشها منطقه را در بر می گیرد.

همچنین از امروز تا یكشنبه آینده روند افزایش دمای هوا در استان اردبیل ادامه می یابد ولی با نفوذ سامانه ناپایدار كاهش دما در روزهای پایانی سال بر منطقه حاكم خواهد شد.

باد جنوب غرب كه در منطقه به گرمیج موسوم است اغلب در نیمه دوم سال و هنگامی در قسمت مركزی استان اردبیل وزیدن می گیرد كه جریان كم فشار در سطح زمین روی كرانه های جنوبی دریای خزر و استان اردبیل حاكم باشد.

این باد همواره با موجی از هوای گرم و خشك همراهی می كند و با وزیدن آن حتی در چله زمستان مقداری بر گرمای هوا افزوده می شود.

براساس تجربه سال های گذشته و نیز آمار دراز مدت موجود در اداره هواشناسی اردبیل بیشترین فراوانی وزش باد گرمیج در اسفند ماه است.

سرعت وزش این باد در بعضی از سالها از یكصد كیلومتر در ساعت فراتر می رود و گاهی تبدیل به طوفان دهشتناكی می شود كه خسارات به بار می آورد و در چند دهه گذشته در موارد معدودی نیز تلفات اندكی به دنبال داشته است.

سالخوردگان باتجربه اردبیلی بر این باورند كه با توقف وزش باد گرمیج همواره وزش باد به جانب شمال شرق تغییر می یابد و موجی از هوای سرد و برفی بر منطقه حاكم می شود.

اردبیل به خصوص قسمت مركزی این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جریانها و سامانه های گوناگون جوی از وضعیت هوایی و اقلیمی بسیار متغیر و متفاوتی در مقایسه با سایر نقاط كشورمان برخوردار است.

ریزش سنگین برف و رسیدن دمای هوا به منفی 28 درجه سلسیوس (سانتیگراد) در بعضی از سالهای استثنایی در روز 28 اسفند در این شهرستان سردسیر سابقه دارد/س 

برچسب ها: اردبیل ، شدت ، وزش ، باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.