در دامنه كوه های سر به فلك كشیده و انبوه درختان بلوط در بخش سرفاریاب روستایی با نام ' بیدك علیا ' با طبیعتی بكر در دره ای سرسبز خودنمایی می كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، روستای بیدك علیا در 20 كیلومتری شهرستان چرام و پنج كیلومتری بخش سرفاریاب در میان تنگه ای با قله های برافراشته واقع شده است كه در راه رسیدن به این روستا مناظر طبیعی چشم نواز روح خسته هر گردشگری را به وجد می آورد.
وجود پیچ و خم های فراوان در راه ارتباطی روستا بعداز هر تپه تصویری از جاذبه های كوهستان، غار، سبزه و برف را به تماشا می گذارد.
در ساخت خانه های روستای بیدك علیا از بتون و آجر و مصالح امروزی خبری نیست بلكه چوب درختان بلوط به همراه گل و سنگ منظره ای از خانه های باصفای روستایی را در ذهن مجسم می كند.
در این روستای سرسبز و خوش منظره سقف خانه های پایین دست حیاط خانه های بالادست قرار گرفته به گونه ای كه در اولین نگاه یاد روستای ماسوله شاهكار تاریخی شمال ایران در خاطرت زنده می شود.
سیستم سنتی گرمایش خانه های بیدك علیا استفاده از بخاری چوبی، سوزاندن فضولات خشك شده ی حیوانات و كرسی است كه روز ها و شب های زمستان مردم این دیار را در برابر سرمای سوزان گرم نگه می دارد.
مردم سخت كوش و پرتلاش این روستا مایحتاج خود را از طریق كشاورزی و دامپروری تامین و از نعمت های خدادادی كوهستان نظیر میوه درخت بلوط و انجیر كوهی نیز استفاده می كنند.
به دلیل وجود آب و هوای مناسب در این منطقه و وجود درختان و گلهای وحشی گوناگون شرایط برای پرورش زنبور عسل نیز برای كشاورزان فراهم شده است.
بخشدار سرفاریاب گفت: با فراهم كردن زیرساخت های مناسب در حوزه گردشگری می توان زمینه رشد و شكوفایی گردشگری را در این منطقه فراهم كرد.
'مرتضی دانایی نیكو' گفت: تلاش می شود با اطلاع رسانی فراگیر مواهب طبیعی منطقه ی سرفاریاب و روستاهای اطراف برای بازدید مسافران نوروزی بیش از پیش معرفی شود.
وی دشت های حاصلخیز، رودخانه سادات، كوه دمه و نیر، جوی خانه، تنگه حیات، بقاع متبركه امامزاده علی(ع)،امامزاده حمزه(ع)، امام زاده امیر صفدر و امام زاده سید جلال الدین(ع) را از مهمترین مناطق گردشگری بخش سرفاریاب برشمرد.
دانایی نیكو اظهار داشت: همه ساله گردشگران زیادی از استان های فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، و سایر نقاط كشور از مناطق گردشگری، رودخانه ها و آبشارهای فصلی و طبیعی بخش سرفاریاب دیدن می كنند.
به گفته بخشدار سرفاریاب 150 خانوار در روستای بیدك علیا سكونت دارد.
بخش سرفاریاب با جمعیتی افزون بر 9 هزار نفر در 10 كیلومتری شهرستان چرام و 210كیلومتری یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد واقع شده است./س
برچسب ها: بیدک ، علیا ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.