پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با داشتن 21 مجله علمی پژوهشی که برخی از آنها فصلنامه و برخی دیگر دوفصلنامه هستند، در هر روز یک نظریه تازه علمی تولید می‌کند و قصد داریم تا سال آینده این آمار را به دو نظریه در یک روز افزایش دهیم.

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی ، دکتر حمیدرضا آیت‌الهی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با بیان این مطلب گفت: تولید علم در دنیا، از نشریات علمی پژوهشی سرچشمه می‌گیرد اما این نشریات، تنها علم و نظریه را تولید می‌کنند و نمی‌توانند آن را انتشار دهند چون انتشار یک نشریه به این معنی است همه مخاطبان یک موضوع، از آن نشریه و نظریه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کمیسیون نشریات وزارت علوم در سال‌های اخیر بسیار فعال شده و چیزی حدود 800 نشریه علمی پژوهشی در سال منتشر می‌شود که اگر هر کدام، چهار بار در سال منتشر شود و هر کدام به طور متوسط، هفت مقاله داشته باشد، به این معناست که در سال، 210 هزار مطلب جدید علمی در کشور تولید می‌شود.

دکتر آیت‌الهی بر ارتباط و تعامل بیشتر وزارت ارشاد و کمیسیون نشریات وزارت علوم اشاره کرد و گفت: اگرچه دغدغه‌های وزارت ارشاد خوب است اما این وزارتخانه باید برای نشریاتی که تنها دغدغه علمی دارند و مورد توجه وزارت علوم هستند، تسهیلات ویژه‌ای ایجاد کند که این نوع نشریات برای گرفتن مجوز، معطل نشوند.

وی ادامه داد: وزارت علوم، وظیفه تولید اندیشه و وزارت ارشاد هم وظیفه بسط آن را برعهده دارد بنابراین باید سیاست‌هایی داشته باشد که بتواند از طریق آن، این نشریات را به دست مخاطبان‌شان برساند و در این میان، توزیع مجلات علمی پژوهشی در کتابخانه‌های علمی و تخصصی سراسر کشور، یکی از بهترین راهکارهاست.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: به نظر من دولت به جای اختصاص سوبسید و یارانه به نشریات علمی پژوهشی بهتر است که این نشریات را که در واقع، محصولی علمی هستند، با قیمت خوبی خریداری کند تا تولید علم، به صرفه باشد؛ به خصوص که داوری و ارزیابی مقالات، کار هزینه‌بری است.

دکتر آیت الهی اظهار داشت: حتی وزارت ارشاد می‌تواند به جای تخصیص پول به طور مستقیم یا ارائه یارانه کاغذ به این نوع نشریات، چاپخانه‌‌ای ویژه این مجلات داشته باشد تا آنها دغدغه افزایش قیمت کاغذ یا هزینه‌های چاپ را نداشته باشند، کاری که در نهایت برای دولت صرفه جویی هم به همراه دارد چون اگر هر کدام از 400 هزار شماره از مجلات علمی پژوهشی که منتشر می شود، 10 هزار تومان هم هزینه چاپ داشته باشد، به این معنی است که کشور برای چاپ نشریات علمی پژوهشی، 4 میلیارد تومان هزینه می کند در حالی که وزارت ارشاد می تواند با دو میلیارد تومان، یک چاپخانه مخصوص به این کار تهیه کند./س

برچسب ها: نظریه ، تازه ، علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.