خانه زینت الملوک از آثار تاریخی دوره قاجاردرشیراز واقع شده است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، درضلع غربي نارنجستان قوام بنایی وجود دارد كه متعلق به خاندان قوام الملك بوده و به خانه زينت الملك معروف است. اين بنای باشكوه كه به فاصله يك كوچه از نارنجستان قوام قرار گرفته بوسيله يك راه زيرزميني به آنجا متصل است . ساخت اين بنا كه از آثار برجاي مانده از دوره قاجار است از سال 1290 هجري قمري آغاز و در سال 1302 هجري قمري به پايان رسيد. پس از گذر از درب ورودي اين خانه يك هشتي و در سمت چپ هشتي درگاه ورودي به حياط خانه قرار دارد. در حياط اين بنا علاوه بر ازاره هاي سنگي حجاري شده و مشبك كاري شده دو باغچه زيبا ، يك حوض بزرگ از شش قطعه سنگ يكپارچه و يك حوض كوچك وجود دارد.

كاشي كاري هفت رنگ هلالي شكل كه در پيشاني بالاي ساختمان قرار گرفته از زيبايي خاصي برخوردار است. در اين كاشيكاري تصاوير ، خورشيد ، دو شير شمشير به دست همراه با آيه نصرمن اله و فتح قريب مشاهده مي شود.در اطراف اين حياط ، ازاره ديواره ها كه از سنگ گندمك و به صورت زنجيره هاي مشبك ساخته شده اند براي تهويه هوا و روشنايي زيرزمين استفاده مي شده اند.

اين بنا داراي بيش از 20 اتاق است . اتاقها علاوه بر گچبري و نقاشي و آينه كاري زيبا و نفيس در طبقه اول به يكديگر راه دارند. سقف چوبي اتاق ها با نقاشي تصاوير گوناگوني از حيوانات ، پرندگان و بوته آراسته شده است. تالار اصلي ساختمان در ضلع غربي و داراي نقاشي ها و آينه كاري هاي زيبايي است. زيرزمين بزرگ اين خانه هم اكنون بعنوان گنجينه تاريخ فارس استفاده مي شود كه در آن تنديس هاي اقوام مختلف ايراني و مشاهير و چهره هاي برجسته استان فارس از گذشته تا كنون وجود دارد. اين زيرزمين به شكل زيبايي آجركاري شده است. اين بنا از سال 73 در اختيار بنياد فارس شناسي قرار گرفت و مرمت آن آغاز شد.
خانه زينت الملك با شماره 938 درفهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است./س
برچسب ها: خانه ، زینت الملوک ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.