سد و آتشکده شیان در نزدیکی شهرستان اسلام آبادغرب در کنار یکدیگر دو عنصر تشکیل دهنده جذاب گردشگری از نظر چشم اندازهای طبیعی و جلوه های کهن تاریخ تمدن ایران را به وجود آورده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


در يكي از زيستگاه هاي نزديك سد شيان، يك آتشكده متعلق به اواخر دوران اشكاني و اوايل ساساني از نشانه هاي الهه آناهيتا وجود دارد.

از آنجا كه معبد مظهر آناهيتا، گاو و گردونه خورشيد مظهر ميترا و آتشكده محل پرستش اهورامزدا بوده است، مي توان گفت اين مكان از اواخر اشكاني تا دوره ساساني محل پرستش اين سه الهه بوده است.

وجود این آتشكده‌ در پشت سد شيان نشان می دهد که اين مكان از ديرباز محل پرستش سه الهه آناهيتا، ميترا و اهورامزدا بوده است. همچنین در دوره اسلامي بر روي اين آتشكده مسجد ساخته شد و فضاي پيرامون آن به گورستان تبديل شد.

این آتشكده 5/14 در 5/14 متر مربع و يك الحاقي 5 در 5/ 14مترمربع است كه در مجموع مساحت آن 5/19در 5/14 متر مربع است.

اين آتشكده كه يكي از آتشكده‌هاي بزرگ و كامل‌ كشور است داراي گچ‌بري‌هاي منحصر به فردي است كه تعجب بسياري از باستان‌شناسان را برانگيخته ‌است. كاوش‌هاي بيشتر نشان داد كه مسلمانان پس از ورود به اين منطقه روي اين آثار، مسجد ساخته‌ و پيرامون را به گورستان تبديل كرده اند.

باستان شناسان علت‌ شكل‌گيري سايت‌هاي باستاني و زيست‌گاه‌هاي مختلف در اين منطقه را وجود سراب شيان مي‌دانند.

اين آتشکده پس از كشف با توجه به اينكه اعتباري براي ايجاد سوله روي آن‌ها تخصيص نيافت به منظور حفاظت با 400 تن ماسه پوشانده شده و اكنون در وضعيت ثابتي قرار دارد.

سراب شيان از 2400 سال پيش تا به امروز جريان دارد./س

برچسب ها: سد ، شیان ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.