ويتالي چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل نسبت به موفقيت دور بعدي مذاکرات ميان ايران و شش قدرت جهاني در آلماتي ابراز اميدواري کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران   چورکين روز يکشنبه  ابراز اميدواري کرد که نشست آتي ايران و گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌اي تهران بي‌نتيجه نماند و طرف‌ها بتوانند در مواضع‌شان به يکديگر بيشتر نزديک شوند.

ايران و گروه ۱+۵ چندين دور مذاکره بر سر موضوع انرژي هسته‌اي ايران برگزار کرده‌اند. دو طرف دور اخير مذاکرات دو روزه خود را در ۲۷ و ۲۸ فوريه در آلماتي قزاقستان به پايان رساندند.

ايران و گروه ۱+۵ توافق کردند تا پس از برگزاري مذاکرات در سطح کارشناسي در روزهاي ۱۷ و ۱۸ مارس در شهر استانبول ترکيه، بار ديگر در روزهاي پنجم و ششم آوريل دور جديد مذاکرات را در آلماتي قزاقستان برگزار کنند.

نماينده روسيه همچنين گفت که مسکو حق ايران در توسعه برنامه هسته‌اي غير نظامي و حق غني سازي اورانيوم براي توليد سوخت هسته‌اي را به رسميت مي‌شناسد.

چورکين همچنين با انتقاد از تحريم‌هاي يکجانبه امريکا عليه ايران گفت که تاثير تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل مسائل مربوط به برنامه انرژي هسته‌اي ايران با اعمال تحريم‌هاي يکجانبه عليه جمهوري اسلامي تضعيف مي‌شود.

روسيه به عنوان يکي از اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل و عضوي از گروه ۱+۵ همواره از حق ايران در استفاده از فن‌آوري هسته‌اي براي اهداف صلح آميز حمايت و تاکيد کرده است که مذاکرات و گفت‌وگو بهترين راه براي حل موضوع هسته‌اي تهران است.

امريکا، رژيم اسرائيل و برخي از متحدان آنها بارها ايران را به دنبال کردن اهداف نظامي ‌در برنامه انرژي هسته اي خود متهم کرده‌اند. امريکا و متحدان اروپايي اش همچنين با استناد به اين ادعاهاي بي پايه و اساس، تاکنون چندين دور تحريم هاي يک جانبه غير قانوني عليه ايران اعمال کرده‌اند.

ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان پي تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فن ‌آوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است.

برچسب ها: روسیه ، مذاکراه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار