استان گیلان از استانهای سرسبز کشور است که جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی برای دوستداران تاریخ ، هنر و گردشگری دارد اما معروفترین جاذبه تاریخی و طبیعی این استان که شهرت جهانی دارد شهرک کوهستانی ماسوله است که در 63 کیلومتری رشت و در محدوده جغرافیایی شهرستان فومن قرار دارد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان :شهرک تاریخی ماسوله نمونه ای اصیل از روستاهای ایرانی با معماری پلکانی و مصالح خشتی است و بیشتر ساختمانهای این شهرک زیبا و دیدنی در 2 و 3 طبقه به گونه ای ساخته شده است که بام هر خانه ایوان و حیاط خانه دیگری است .

اگرچه همه بناهای ماسوله مربوط به 800 ساله اخیر است اما مورخان معتقدند شهرک ماسوله تداوم سنت معماری روستایی ایران در دوره ساسانی است که نشانه های این اعتقاد در خرابه های کهنه ماسوله که در ارتفاعات این شهرک قراردارد دیده می شود .

وجود امام زاده عون بن علی ، چشمه های آب معدنی ، کوه و جنگل و ردوخانه ، عروسک های کاموایی ، چموش دوزی و آهنگری ، از دست ساخته های زنان و مردان هنرمند این دیار کهن است که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی این شهرک می کشاند .

به دلیل ارزش و اهمیت بافت سنتی ماسوله این شهرک به صورت یک مجموعه ، به شماره 1090 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تلاش برای ثبت جهانی آن در یونسکو ادامه دارد/س
برچسب ها: ماسوله ، شهر ، پلکانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.