50 درصد نارسایی های کلیه به دلیل آگاهی کم پزشکان در خصوص پیشگیری از نارسایی های کلیه اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر فصیحی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری به مناسب روز جهانی کلیه گفت: 50 درصد نارسایی های کلیه به دلیل آگاهی کم گروه پزشکی، پرستاری در خصوص پیشگیری از بیماری های کلیه اتفاق می افتد که 90 درصد به عهده پزشکان و 10 درصد به عهده پرستاران و کادر درمانی است.

وی افزود: متخصص قلبی که فرد را مورد آنژیوگرافی قرار می دهد باید بررسی کند که فرد سابقه بیماری کلیه داشته است و یا جزء افراد هایریسک ابتلا به بیماری های کلیه است و داروی هاجب را جهت آنژیوگرافی برای وی تجویز کند. و جراحانی که بیماران را یک روز قبل از جراحی از خوردن مایعات و غذا منع می کنند اگر فرد دچار نارسایی کلیه باشد در خطر ابتلا به نارسایی حاد و یا مزمن قرار می گیرد.

فصیحی تصریح کرد: راه کار آن آگاهی دادن به پرسنل پزشکی است عکس برداری از کلیه ها صدها بار در روز در سراسر کشور انجام می شود که با تمهیدات و احتیاط های قبل صورت نمی گیرد.

وی خاطر نشان کرد: گروه های خطر مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و یا افرادي که سابقه قبلی ابتلا به بیماری های کلیه دارند باید بدانند داروهای هاجب، مسکن برای آن ها مضر بوده و وقتی که اسهال می شوند باید مایعات را تامین کنند تا از ابتلا به نارسایی حاد و مزمن کلیه پیشگیری شود./ح
برچسب ها: کلیه ، دیالیز ، قلب ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار