کارشناس موسسه ی تحقیقات پسته ی کشور گفت :برای جلوگیری از ریختن شکوفه های درختان پسته ، محلولی بر روی آنها می پاشند که شکوفه ها دیرتر بازشوند ودر معرض آسیب بادهای قبل وبعد از نوروز قرار نگیرند .

حیدر معصومی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبر نگاران کرمان ، با اعلام این خبر افزود : تحقیقات بر روی بیش از 60رقم پسته دراین موسسه انجام می شود و عمده رقمهای تجاری در رفسنجان ( فندقی ، اکبری ، احمدآقایی و کله قوچی ) توسط کشاورزان کشت وتولید می شود.

وی تصریح کرد : گرده افشانی این درختان در اسفند ماه و اوایل بهار صورت می گیرد که باز شدن زود هنگام آنها آسیبهایی از جمله سرمازدگی و ریزش گلها توسط باد های قبل و بعد از نوروز را به دنبال دارد .

معصومی خاطرنشان کرد : جالبتر اینکه شکوفه های رقم پسته ی اکبری دیرتر از ارقام دیگر باز می شوند زمانی که گرده افشانی تمام شده و عمل لقاح صورت نمی گیرد که دراین صورت مغز پسته اکبری تشکیل نشده وباعث پوک شدن پسته خواهد شد به همین دلیل باغداران رفسنجانی نیمه اول اسفند ماه ، محلولی از هزار لیتر آب با 7 لیتر روغن برُک (BORK) را به این درختان می پاشند تا شکوفه ها به موقع وهمراه دیگر ارقام پسته باز شوند .

این کارشناس یادآور شد : این عمل 7 سال است که در این مناطق انجام می شود ./س

برچسب ها: آسیب ، پسته ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.