انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران، برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 2 جمادی الاول 1434 هجری و 14 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافین کوردل (1363ش)
در زمانی که رژیم بعث، مردم را از رفتن به نماز جمعه بر حذر می‌داشت و به بمباران و موشک باران نماز جمعه تهدید می‌کرد، منافقان نیز بیکار ننشسته و با یک طرح از قبل تعیین شده و هماهنگ با رژیم عراق، نماز جمعه تهران را در 24 اسفند 63 به خاک و خون کشیدند.

در این جنایت 14 نفر شهید و 88 نفر مجروح شدند. مقام معظم رهبری حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای که در آن زمان در مقام ریاست جمهوری و امامت جمعه تهران در حال ایراد خطبه‌های نماز بودند، پس از انفجار بمب، با صلابت و بدون هیچ گونه تزلزلی به خطبه‌هایش ادامه دادند و این امر موجب تقویت روحیه ضداستکباری نمازگزاران و امت شهید پرور ایران گردید.

تصویب ماده واحده ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی (1329ش)
تصویب ملی شدن نفت ایران مرهون تلاش‌های پی‌گیر برخی از اشخاص مذهبی و سیاسی کشور، از جمله آیت‌اللَّه کاشانی و جمعیت فداییان اسلام و قیام ملت مسلمان ایران است. اعدام انقلابی رزم‌آرا، نخست‌وزیر که با ملی شدن نفت به شدت مخالفت می‌نمود، به این حرکت مردمی شتاب فزاینده‌ای بخشید. تا اینکه مجلس شورای ملی در 24 اسفند و مجلس سنا در 29 اسفند 1329ش ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران را به تصویب رساندند.

برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی (1358ش)
با برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی دیگر از اهداف انقلاب اسلامی تحقق یافت و مردم ایران در انتخاباتی آزاد، نمایندگان خود را برگزیدند. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که دشمنان اسلام با توطئه‌های مختلف خود، در صدد تضعیف نظام نوپای جمهوری اسلامی و جلوگیری از شکل‌گیری ارکان آن بودند. اما مردم ایران، تحت رهبری امام خمینی، تمامی توطئه‌ها را خنثی کردند و مجلس، با قدرت، کار خود را آغاز کرد.

درگذشت "کارل مارکس" نظریه‌پرداز اقتصاددان مشهور آلمانی (1883م)
کارْلْ مارْکْسْ اقتصاددان آلمانی و بنیان‌گذار مکتب مارکسیسم، سوسیالیسم و کمونیسم علمی در 5 مه 1818م در خانواده‌ای یهودی در آلمان به دنیا آمد. مارکس سه مبنای کمونیسم شامل فلسفه ماتریالیسم دیالکتیک، اقتصاد و جامعه‌شناسی را مدون ساخت و بر اثر مطالعه در تاریخ تحول جامعه‌ها، اجتماعات بشری را به شش دوره اجتماع اشتراکی اوّلیه، بردگی، فئودالیته، سرمایه‌داری و سوسیالیسم و کمونیسم تقسیم کرد. مرام و مکتب مارکس و پیروانش را که عبارت از سوسیالیسم و کمونیسم علمی است، مارکسیسم می‌نامند. فلسفه مارکسیسمِ مارکس براساس ماتریالیسم استوار گردیده است که در آن، کلیه تحولات اقتصادی و حتی تاریخی را معلول عوامل مادی می‌داند. مارکس با تمرکز سرمایه در دست عده‌ای معدود مخالف است و رژیم سرمایه‌داری را محکوم به زوال می‌داند.
در این نظام، راه تامین یک سیستم عادلانه، استقرار رژیم تعاونی در اقتصاد و بالا بردن ارزش کار وجانشین ساختن کار به جای سرمایه عنوان گردیده است. سوسیالیسم علمی مارکس در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، طرفداران فراوانی پیدا کرد و در کنگره عمومی بین‌الملل دوم شامل احزاب سوسیالیست جهان در سال 1907، اکثریت با طرفداران مارکس بود. بر این اساس بود که نظام اتحاد جماهیر شوروی بر پایه افکار و عقاید مارکس شکل گرفت و ده‌ها سال با دیکتاتوری، نظام کارگری را دیکته می‌کرد. اما با فروپاشی این نظامِ به اصطلاح ضد سرمایه‌داری در اوایل دهه 1990م، نادرستی افکار و پیش‌بینی‌های مارکس روشن شد. کارل مارکس سرانجام در چهاردهم مارس 1883م در 65 سالگی درگذشت.


آغاز عملیات کوچک اُمُّ الحسنین در کرخه نور، توسط سپاه (1360ش)
عملیات امّ‌الحسنین با رمز مبارک یا زهرا(س) بنت رسول اللَّه اشفعی در بامداد 24 اسفند 1360 توسط سپاه به منظور انهدام نیروهای دشمن و جلوگیری از ایجاد جبهه جدید از سوی دشمن، آغاز شد. دشمن که تمامی تلاش خود را معطوف حمله بزرگ ایران، فتح المبین، نموده بود تا بداند کجا و در چه تاریخی انجام خواهد شد، ناگهان خود را در محاصره رزمندگان ایرانی دید و با وجود انجام پاتک نتیجه‌ای نگرفت. در این عملیات چندین دستگاه تانک و نفربر و خودروی دشمن منهدم شده و هفتصد نفر از قوای بعث کشته و زخمی و یکصد و پنجاه تن دیگر اسیر شدند.

شهادت "شیخ عبدالعلی مزاری" دبیرکل حزب وحدت افغانستان به دست طالبان (1373ش)
حجت الاسلام عبدالعلی مزاری در نزدیکی مزار شریف افغانستان به دنیا آمد. وی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب در مبارزات اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بر ضد رژیم شاه شرکت کرد و یک بار نیز به دست عوامل ساواک دستگیر و زندانی شد. او پس از کودتای کمونیستی سال 57 در افغانستان و اشغال این کشور توسط ارتش سرخ شوروی، فعالانه در جهاد اسلامی مردم افغانستان شرکت کرد. هنگامی که از ادغام تمام گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی - نظامی شیعیان افغانستان در سال 1368، حزب وحدت اسلامی افغانستان تأسیس گردید.

شهید مزاری به سبب شایستگی‌هایش به عنوان نخستین دبیرکل این حزب که بر بخش‌های وسیعی از مناطق مرکزی افغانستان تسلط داشت، برگزیده شد. ایشان همچنین در پیروزی مجاهدین افغان بر دولت کمونیستی محمد نجیب‌اللَّه و اخراج ارتش سرخ شوروی در اردیبهشت 1371 نقش اساسی ایفا کرد. شهید مزاری سرانجام در آخرین روزهای سال 1373ش به دنبال هجوم نیروهای جنایتکار طالبان به مناطق جنوب و غرب کابل، با شماری از یارانش اسیر شد و پس از چند روز تحمل شکنجه‌های شدید طالبان، به دست آنان به شهادت رسید.

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه "عبدالرحمن محمدی هیدَجی" (1379 ش)
آیت‌اللَّه شیخ عبدالرحمن محمدی هیدجی در سال 1304 ش (1344 ق) در هیدج از توابع زنجان درخانواده‌ای اهل علم و تقوا به دنیا آمد. وی مقدمات و ادبیات را در زادگاهش فرا گرفت و سطوح عالیه را در حوزه علمیه قم گذراند. آیت‌اللَّه محمدی هیدجی سپس در محضر درس خارج حضرات آیات سید حسین بروجردی و سید محمد حجت کوه کمرهای حاضر شد و مبانی علمی‌اش را استوار ساخت. وی در حدود سال 1337 ش، بنا به درخواست مردم، به زادگاهش بازگشت.
آیت‌اللَّه هیدجی پس از اقامتی 23 ساله در زادگاهش، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به قم بازگشت و به تدریس و تالیف پرداخت. از این عالم وارسته که در فقه، حدیث، تاریخ و شعر و ادب مهارتی بسزا داشت آثار متعددی برجا مانده که عهد پدری، عوامل صلاح و فساد، انتقادات اخلاقی و چهل حدیث مستند در آخرُّالزمان و... از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه هیدجی سرانجام در 24 اسفند 1379ش در 75 سالگی ندای حق را لبیک گفت و در قم به خاک سپرده شد.

درگذشت کسایی مروزی شاعر شهیر و نامدار ایرانی(391 ق)
ابوالحسن مجدالدین کسایی مَروَزی شاعر قرن چهارم هجری قمری در سال 341 هجری در مرو ولادت یافت و در دوران سلطنت سلطان محمود غزنوی، وی را مدح گفته است. پایان عمر این شاعر در ندامت از مدح سلاطین و اشتغال به شعر زاهدانه و پند و اندرز گذشت. از اشعار موجود او معلوم است که در ابداع مضامین و بیان معانی نو و توصیفات بدیع و تشبیهات لطیفِ طبیعی، مهارت بسیار و قدرت فراوانی داشت. کسایی مروزی در مدح اهل بیت، اشعاری سروده است و از این اشعار، شیعه بودن وی آشکار می‌گردد.

رحلت عالم زاهد شیخ علی اکبر نهاوندی(1369 ق)
علی‌اکبر بن ملا محمد حسین نهاوندی، در اصل از اهالی نهاوند بود، اما خود در مشهد به دنیا آمد. وی در تهران نزد حاج میرزا حسن آشتیانی و در نجف نزد حاج میرزا حبیب اللَّه رشتی و شریعت اصفهانی تلمذ کرد. نهاوندی در 1328 ق راهی مشهد مقدس گردید و ساکن آن دیار شد. البَیانُ الرَّفیع فی احوال خواجِه ربیع، گلزار اکبری و لاله زار از آثار اوست. سرانجام این عالم ربانی در نودسالگی دار فانی را وداع گفت و در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

تولد "آلبرْتْ انیشتَین" دانشمند بزرگ فیزیک نظری و ریاضی (1879م)
آلبرت انیشتین، در 14 مارس 1879م در خانواده‌ای یهودی در شهر اولْمْ در آلمان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در آلمان و سوئیس ادامه داد، هرچند از لحاظ یادگیری به جز در رشته ریاضی، دچار مشکل بود. انیشتین در سال 1901م عضو اداره ثبت اختراعات شد و تابعیت سوئیس را پذیرفت. سال 1905م برای انیشتین، سال آغاز ثمردهی مطالعات اوست. انیشتین در سال 1905م تئوری خود را در نسبیت نوشت و پس از اینکه تئوری‌های او در عمل ثابت شد و به چاپ رسید، شهرتش در عالم پیچید. او کوشید این مسئله را به اثبات برساند که تشعشع نور از هر سو یکسان است گرچه در نظر، جز این می‌نماید.

هیچ نقطه واحدی را نباید صفر انگاشت، چون سنجشِ حرکت به نظرِ بیننده وابسته است. زمان نیز نسبی است چون آن هم برحسب استنباط بیننده فرق می‌کند. او نتایج فرضیه‌های خود را در محاسبه قوه جاذبه و نجوم به کاربرد تا آنجا که بیش از نیوتن به تحقیقات این رشته کمک کرد. با به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان، انیشتین راهی امریکا شد و تابعیت آن کشور را پذیرفت. آلبرت انیشتین سرانجام در 18 آوریل 1955م در 76 سالگی در امریکا دیده از جهان فروبست.

آغاز نبرد "دین بین فو" بین انقلابیون ویتنام و استعمارگران فرانسوی (1954م)
منطقه هندوچین که از نیمه دوم قرن نوزدهم به تصرف نیروهای استعمارگر فرانسوی درآمده بود، طی سال‌های طولانی تا پس از جنگ جهانی دوم، به صحنه مبارزات مسلحانه مردمی علیه استعمارگران بیگانه تبدیل شد. پس از جنگ جهانی دوم، اگرچه شرایط برای حضور نظامی آماده نبود، اما نیروهای اشغال‌گر فرانسوی، بر ادامه حضور خود در منطقه پای می‌فشردند. در این میان درگیری‌هایی بین نیروهای مقاومت مردمی در قالب گروه‌های چریکی ویتْ‌مین به رهبری هوشی‌مینه با فرانسویان روی داد که بزرگ‌ترین آن نبرد دین‌بین فو در تاریخ 14 مارس 1954م بود.
در این جنگ، نیروهای چریکی ویت مین که برای استقلال ویتنام می‌جنگیدند، با ارتش استعماری فرانسه که در دژِ به ظاهر تسخیرناپذیر دین بین فو سنگر گرفته بود، درگیر شدند و سرانجام در روز هفتم ماه مه همان سال، با تسلیم شدن ژنرال "دوکاسْپِری" فرمانده فرانسوی دژ دین بین‌فو و پیروزی ویت مین‌ها، جنگ تمام شد. در جریان این جنگ شش هزار فرانسوی کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز اسیر شدند. در نهایت در بیستم ژوئیه 1954م قرارداد صلح ژنو امضا شد که به موجب آن، دولت فرانسه از کلیه منافع خود در سرزمین ویتنام چشم پوشید.

تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (1978م)
در چهاردهم مارس 1978م ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه عملیات رزمندگان فلسطینی در حومه تل آویو، تجاوز به خاک لبنان را آغازکرد. در این تجاوز که با کشتار وسیع غیر نظامیان لبنانی و فلسطینی همراه بود، ارتش رژیم صهیونیستی، جنوب لبنان را تا رودخانه لیتانی اشغال کرد. پس از این تجاوز، شورای امنیت سازمان ملل، خواستار خروج فوری نظامیان این رژیم از جنوب لبنان شد و یک نیروی چهار هزار نفری را برای حفظ صلح به این منطقه فرستاد.
 با وجود این، صهیونیست‌ها قبل از خروج از جنوب لبنان، نیرویی از مزدوران محلی دست نشانده و وابسته به خود را تحت رهبری سرگرد سعد حداد، نظامی شورشی لبنانی در این منطقه تشکیل دادند. رژیم صهیونیستی در ششم ژوئن 1982م نیز بار دیگر جنوب لبنان را اشغال کرد تا این که در سال 2000 م بر اثر ضربات متوالی رزمندگان حزب اللَّه لبنان، مجبور به عقب‌نشینی خفت‌بار از مناطق اشغالی جنوب این کشور شد.

برخی از رخدادهای امروز
1794: الی ویتنی اختراعش، دستگاه پنبه پاک کنی (جین) را به نام خود به ثبت داد.
1914: عثمانی و صربستان با امضای یک معاهده صلح به اختلافات طولانی خود پایان دادند.
1923: دیوان عالی آلمان فعالیت حزب ناسیونال سوسیالیست (نازی) را در آن کشور ممنوع کرد، ولی ده سال بعد این حزب انتخابات آلمان را برد و قدرت را در این کشور به دست گرفت.
1939: جمهوری چک اسلواکی منحل شد.
1962: دکتر علی امینی نخست وزیر وقت در پایان دیدار طولانی خود از چند کشور اروپایی اعلام کرد که دولت ایران از نظر مالی ورشکسته است. با انتشار این مطلب بهای زمین و خانه در تهران شدیدا پایین آمد و ظرف چند روز به نصف سابق رسید.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار