مجموعه تاريخي پاسارگاد مجموعه ای از آثار بر جای مانده از دوران هخامنشی است که در منطقه پاسارگاد استان فارس واقع شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، اين مجموعه که هفتمين مجموعه ثبت شده کشور در فهرست آثار ميراث جهانی است در سال 550 پيش از ميلاد در دوران هخامنشيان بنا نهاده شد.

مجموعه تاريخي پاسارگاد كه به فرمان كوروش هخامنشي بنا شد شامل آرامگاه كوروش- كاخ انسان بالدار- كاخ بارعام- كاخ اختصاصي و بناي معروف به تخت سليمان است.

بناي آرامگاه كوروش در ميان باغهاي سلطنتي قرار داشته و از سنگهاي عظيم كه طول برخي از آنها به هفت متر مي رسد ساخته شده است.

بناي آرامگاه دو قسمت مشخص دارد يكي سكويي شش پله اي كه قاعده آن مربع مستطيل به وسعت 165 متر مربع است و ديگري اتاق كوچكي به وسعت 5/7 متر مربع است كه ضخامت ديوارهايش به 5/1 متر مي رسد.

در ورودي آرامگاه در سمت شمال غربي قرار داشته و 75 سانتي متر پهناي آن است.

كاخ اختصاصي كوروش يكي ديگر از بناهاي مجموعه تاريخي پاسارگاد است كه در هزار و 300 متري شمال غربي آرامگاه كوروش واقع است.

بخش هاي اين كاخ عبارتند از يك تالار مركزي، دو ايوان در غرب و شرق و دو محوطه باز در شمال و جنوب همچنين كتيبه اي به سه زبان ايلامي، پارس باستان و بابلي با مضمون من هستم كوروش شاه هخامنشي بر تنها جرز سنگي اين كاخ باقيمانده است.

زندان سليمان يكي ديگر از آثار بسيار زيبا در مجموعه تاريخي پاسارگاد است كه به اوايل دوره هخامنشيان تعلق دارد و بناي چهار گوش برج مانندي است كه در دوران اسلامي به زندان سليمان شهرت يافته و اكنون فقط يك ديواره آن باقيمانده است.

گروهي آن را آرامگاه كمبوجيه پسر و جانشين كوروش مي دانند و بعضي آن را آتشگاه و برخي ديگر نيز گنج خانه كوروش ناميده اند اما احتمال اينكه آرامگاه كمبوجيه بوده بر دلايل استوارتري متكي است.

مجموعه تاريخي پاسارگاد در 125 كيلومتري شمال شيراز واقع است./ع

برچسب ها: پاسارگاد ، هخامنشی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.