جمهوري اسلامي ايران از ظرفيت هاي بسيار زيادي براي توسعه و ترويج توليد محصولات سالم ارگانيک برخوردار است و در آينده به قطب توسعه کشاورزي ارگانيک تبديل خواهد شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد شريفي مقدم مجري برنامه ملي ترويج و توسعه توليد محصول سالم و ارگانيک گفت: برنامه ملي ترويج و توسعه توليد محصولات ارگانيک و سالم در برنامه پنجم توسعه مورد توجه است و تلاش مي کنيم کيفيت و سلامت محصولات و فرآورده هاي کشاورزي و دامداري کشور در سطح ملي و بين المللي تدوين شود.
وي افزود: حتي محصولات کشاورزي ارگانيک که صادر مي شود بايد شاخص هاي ويژه اي داشته باشد و به عنوان غذاي خوب و سالم با استقبال بازارهاي هدف مواجه شود.
شريفي مقدم گفت:‌اين طرح ملي با همکاري ميداني کشاورزان اجرا مي شود و آموزش هاي عملياتي در مزارع و محل هاي توليد ارائه خواهد شد.
وي افزود: راهبرد ويژه توسعه توليد محصولات ارگانيک کشاورزي متناسب با شرايط کشاورزي همه مناطق کشور اجرا مي شود و به خوبي در حال توسعه است.
شريفي مقدم گفت: طبق برنامه پنجم توسعه حداقل 25 درصد اراضي کشاورزي زير کشت ارگانيک مي رود و فعاليت هاي علمي و ترويجي هم مورد توجه قرار مي گيرد.
وي با اشاره به ضرورت تدوين نظام گواهي و برند ملي ارگانيک کشاورزي افزود: خوشبختانه اين کار به خوبي پيش رفته است و شناسنامه و برچسب ارگانيک هم عرضه مي شود و به راحتي از محصولات غير ارگانيک قابل تشخيص است.
برنامه ملي ترويج و توسعه توليد محصول سالم و ارگانيک با تاکيد بر ساماندهي عرضه محصولات ارگانيک کشاورزي گفت: قيمت واقعي اين محصولات گران تر از محصولات غير ارگانيک نيست اما واسطه هاي سودجو از عنوان ارگانيک و کيفيت آن محصولات کشاورزي سالم سوء استفاده تجاري مي کنند و بر افزايش قيمت و گران فروشي آن دامن مي زنند.
وي خواستار ساماندهي بازار محصولات کشاورزي ارگانيک در کشور شد و گفت:‌ کشاورزي ارگانيک اقتصادي مردم محور، اخلاق مدار است و با توسعه برند ارگانيک مشکل بازار آن هم برطرف خواهد شد.
شريفي مقدم افزود: در طرح توسعه کشاورزي ارگانيک هم منافع کشاورز تامين مي شود و علاوه بر رونق اصول زيست محيطي حقوق مصرف کننندگان هم مورد توجه است.
وي گفت:‌هم اکنون در 100 منطقه کشور 35 نوع محصول ارگانيک توليد مي شود و در استان هاي مانند فارس، خراسان رضوي،‌ مرکزي، خوزستان و مازندران به خوبي پيش رفته است.
محصولات ارگانيک، عاري از هر گونه مواد شيميايي مصنوعي و  محصول نظام مديريتي توليد مبتني بر اکوسيستم زراعي، متمرکز بر حاصلخيزي خاک و سلامت گياه، حذف مصرف مواد شيميايي مصنوعي و منطبق بر ساختارهاي اقتصادي، زيست محيطي، فني، بهداشتي و اجتماعي در سامانه محلي و منطقه اي است.
در توليد محصولات ارگانيک به جاي کاربــرد مواد و نهادهاي برون مزرعه اي، بر استفاده از عمليات مديريتي بر اساس کشت بوم، تنوع، چرخه ها و فعاليت زيستي مبتني بر ساختارهاي اجتماعي محلي تاکيد مي شود.
شريفي مقدم ادامه داد: کشاورزي ارگانيک نظامي اقتصادي، اجتماعي و مديريت اکولوژيک است و بر پايه استفاده از نهادهاي ارگانيک طبيعي و درون مزرعه اي چون کودهاي دامي، کمپوست، کود سبز، کنجاله و ضايعات فرآوري مواد غذايي و همچنين کنترل زيستي آفات همراه با کمترين استفاده از مواد معدني طبيعي که براي تقويت نظام زراعي – اقتصادي مزرعه و بهبود فعاليت هاي زيستي خاک استوار است.
کشاورزي ارگانيک در کشورهاي گوناگون با نام هاي مختلف شناخته مي شود که 16 نام براي آن از جمله کشاورزي بيولوژيک، کشاورزي پايدار و کشاورزي زاينده اعلام شده است. کشاورزي بيولوژِک نامي است که در اروپا بسيار رايج است، در حالي که در آمريکا و بريتانيا عبارت کشاورزي ارگانيک را ترجيح مي دهند./س
برچسب ها: توسعه ، کشاورزی ، ارگانیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار