فلسطينيان براي جلوگيري از تخريب تونلها بين مرزهاي نوار غزه و مصر تلاش مي‌کنند و سازمانهاي امنيتي مصري نيز براي تخريب اين تونلها مي کوشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان ؛ تونلها پس از آنکه رژيم صهيونيستي از سال 2007ميلادي به محاصره کامل نوار غزه اقدام کرد مجراي تنفسي اين منطقه محسوب مي شدند و رژيم حسني مبارک ديکتاتور سابق مصر نيز به شيوه هاي مختلف براي تخريب تونلها تلاش مي کرد. 

فلسطينيان بخش زيادي از کالاهاي اساسي مورد نياز خود از جمله سوخت را به علت بسته بودن گذرگاههاي مرزي و اقدامات رژيم صهيونيستي از طريق اين تونلها تأمين مي کنند و صدها فلسطيني نيز جان خود را در اين تونلها از دست داده‌اند.کارگران و صاحبان تونلها در نوار مرزي بين نوار غزه و مصر با اقداماتي در تلاشند از مصيبتهاي ناشي از تخريب تونلها بکاهند.

کارگران و صاحبان تونلها به حفر کانالها و قرار دادن تلمبه هايي در مسير آبهايي که سازمانهاي امنيتي مصري به سوي تونلها سرازير کرده اند اقدام کرده اند تا جلوي سرازير شدن آب به سوي تونلها را بگيرند.نيروهاي امنيتي مصري به عمد صدها تونل را به آب بسته‌اند .برخي ديگر از فلسطينيان براي حفظ تونلهاي خود به احداث ديوارهاي سيماني درداخل تونلها اقدام کرده‌اند . 

شماري از تجار محلي گفتند ساخت و ساز در نوار غزه در دو هفته گذشته به علت افزايش بهاي مصالح ساختماني کاهش يافته است زيرا نيروهاي امنيتي مصري تونلها را تخريب مي کنند.
آنها گفتند بستن تونلها باعث شده است تجار مصري نيز مصالح ساختماني را با قيمتهاي بالا بفروشند و هر تن سيمان به هفتصد شکل اسرائيلي رسيده است در صورتي که اين رقم چهارصد شکل بود.منابع فلسطيني مي گويند حدود چهل درصد از نيازهاي نوار غزه از طريق تونلها با مصر تأمين مي شود. 

ابو سلام صاحب يکي از اين تونلها گفت خطرهاي جاري کردن آب به تونلها کمتر از بمبهاي اسرائيلي نيست .مالکان تونلها و کارگران مي گويند ارتش مصر ده حلقه چاه حفر کرده و پمپهايي در داخل آنها قرار داده است تا تونلها را نابود کند. ارتش مصر پس از حمله مسلحانه پنجم اوت گذشته در شبه جزيره سينا که به کشته شدن شانزده نظامي مصري منجر شد عمليات گسترده تخريب تونلهاي مرزي با نوار غزه را آغاز کرده است.

صبحي ابو رضوان شهردار فح در جنوب نوار غزه گفت عمليات مصر عليه تونلها ادامه دارد و متوقف نمي شود اما تا زمانيکه جايگزيني براي کمک رساني به ساکنان نوار غزه و تأمين نيازهاي آنها پيدا نشود قاهره نمي تواند به پديده تونلها پايان دهد. ابو رضوان که جنبش حماس وي را به اين سمت منصوب کرده است از انتقاد از گروه اخوان المسلمين مصر خودداري کرد. 

 

                                  آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: فلسطین ، تونل ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار