معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی محصولات کشاورزی شده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، سیدنظام‌الدین سجادی صبح امروز در نشستی با روسای ادارات تعاونی روستایی و مدیران اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی آذربایجان‌شرقی، ضمن تقدیر ویژه از رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، در توجه ویژه به توسعه و حمایت از اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی و روستایی افزود: مردم ولی نعمتان ما هستند از این رو اگر آن‌ها از عملکرد ما رضایت داشتند باید مطمئن شویم که خدا نیز از ما راضی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست جدید این سازمان جایگزینی تدریجی خرید توافقی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی است، افزود: در برنامه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی محصولات کشاورزی می شود چرا که اینکار هم به نفع تولیدکننده است که محصول را به قیمت بیشتر می فروشد، هم به نفع مصرف کننده است که محصول ارزانتر به دست او می‌رسد و دلال اضافی حذف می‌شود. 

خرید 2.3 میلیون تن خرید توافقی محصولات کشاورزی

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور به خرید توافقی دو میلیون و 300 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: خرید توافقی محصولات کشاورزی هم به نفع تولیدکننده و هم دولت بوده و ضرر و زیان این دسته از خریدها برای دولت کمتر می باشد و ضایعات محصولات کشاورزی در این روش، به حداقل می رسد.

سجادی با بیان اینکه از سال گذشته توسعه خرید توافقی محصولات کشاورزی در دستور کار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار گرفت است افزود: اگر چه در برخی استان ها مجبور به خرید تضمینی سیب زمینی و پیاز شدیم اما در مجموع خرید توافقی محصولات بیشتر از خرید تضمینی بود.

وی مجموع حجم خریدهای تضمینی سال‌جاری را 87 هزار و 677 تن اعلام کرد و گفت: بخش عمده این خریدها شامل پیاز و سیب زمینی بوده است و باید خاطر نشان سازم که خرید تضمینی بدترین نوع خرید از کشاورز است.

معاون وزیر جهادکشاورزی هدف از شکل‌گیری سازمان تعاون روستایی را تشکیل، توسعه و تقویت تعاونی‌ها برشمرد و افزود: این شکل‌گیری برای هدف بزرگتری که در حقیقت ارتقاء وضعیت اقتصادی روستائیان و تولیدکنندگان با انجام فعالیت‌های اقتصادی، تجاری وبازرگانی به‌ویژه در دو زمینه تأمین نهاده‌ها و بازاریابی محصولات تولیدی اعضا می‌باشد صورت پذیرفته است.

سجادی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 925 تعاون روستایی با 4 میلیون و 600 هزار عضو و 323 اتحادیه استانی و شهرستانی، 2 هزار و 174 تعاونی کشاورزی با یک میلیون عضو وبا 83 اتحادیه استانی و شهرستانی، 110 تعاونی تخصصی محصولی با 26 اتحادیه، 294 تعاونی زنان با 6 هزار عضو، یک هزار و 274 تعاونی تولید با 380 هزار عضو و 10 اتحادیه ملی در سطح کشور فعالیت می‌کنند افزود: اخیرا اتحادیه نخل‌کاران، سیب‌زمینی‌کاران و باغداران هم در سطح ملی شکل گرفته است.

وی به تهیه طرح جامع بازاریابی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح دارای پروژه های متعددی است و زنجیره تولیدکننده تا مصرف کننده را شامل می شود که بازار رسانی داخلی و صادرات زیر مجموعه این طرح هستند که با هدایت و نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی به وسیله تشکل‌ها و اتحادیه‌ها اجرا می‌شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه این سازمان تصدی‌گری کارها را به بخش‌ غیردولتی واگذار می‌کند، افزود: قطعا تشکل‌ها اعم از تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به جهت اینکه کارهای انجام شده مربوط به تولیدکنندگان است اولی‌ترین کسانی هستند که می‌توانند وظیفه تصدی‌گری را به آن‌ها محول کرد.

وی مشکل طرح بازاریابی در محصولات کشاورزی را فاصله مابین تولیدکننده و مصرف کننده برشمرد و افزود: واسطه های مختلفی در این مشکل نقش دارند و به رغم تلاش و زحماتی که تولیدکننده بخش کشاورزی متحمل می‌گردد بیش از آنچه که از فروش محصولات عاید کشاورز می شود، نصیب دلالان گردیده که با ایجاد تشکل ها باید حقوق تولیدکننده را حفظ و این خلاء را ساماندهی کنیم.

سجادی با بیان اینکه یکی از کارهای ضروری تشکل‌های تعاونی اقتصادی‌ کردن تولید در کشور است که این کار با به حداقل رساندن ضایعات محصولات کشاورزی، کم کردن فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده و ساماندهی بازار صورت می‌گیرد، افزود: اگر تشکل‌های قدرتمند در کشور شکل نگیرد هرگز نمی‌توان به تحقق وظایف محوله در این سازمان دلخوش کرد./ج1


برچسب ها: تبریز ، کشاورزی ، تعاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.