جاذبه هاي گردشگري و مناطق تفریحی زادان در ايام نوروز

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،ارگ جلال آباد در کیلومتر 18 مسیر مواصلاتی زابل –دوست‌محمد قرار دارد زمان ساخت بنا در دوره قاجار و کاربری آن مسکونی و نظامی بوده است.

بنا براين گزارش :مواد و مصالح به کار رفته در بنا عمدتا خشت خام و آجر بوده و تقریبا تمامی عناصر معماری سنتی ایران در خصوص پوشش‌ها نظیر طاق آهنگ، چهار گرده پوش، عرق چین و ... در این بنا بکار رفته است و از این روی می‌توان ارگ جلال آباد را موزه معماری سنتی شهرستان هیرمند نامید.

در اين گزارش آمده است : بنای ارگ جلال آباد در 16 شهریور ماه سال 83 با شماره 11092 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

گفتني است : حفاظت، مرمت و احیا این بنا در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و تا کنون سه فصل از مرمت این اثر شاخص تاریخی به انجام رسیده است.

آتشکده کرکو:
لازم به ذکر است : آتشکده کرکو از آثار شاخص شهرستان هیرمند از دوره ساسانی است که به نقل از کتاب تاریخ سیستان «معبد گرشاسب و محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان» بوده است.

شايان ذکر است : آتشکده کرکو از معابد مهم دین زرتشت در دوره ساسانیان بوده که دستور ساخت آن توسط «کرتیر» موبد قدرتمند آن دوران صادر شده است.

همچنين امروزه از این آتشکده بقایای دیواری با مصالح آجر ساسانی به ابعاد 70×50 بر جای مانده که یک نمونه از این آجرها در موزه منطقه‌ای جنوب شرق در شهر زاهدان در معرض دید عموم قرار گرفته است همچنین در جوار بقایای آتشکده، بنایی مربوط به دوره قاجار به چشم می‌خورد که دارای گچبری و کتیبه گچی است.

بنا براين بقایای آتشکده کرکو در پانزدهم دیماه 1310 به شماره 119 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.این بنا در کیلومتر 25 مسیر مواصلاتی زابل-دوست‌محمد و در مرکز روستای کرکو واقع شده است.

جنگل نیاتک:
خاطر نشان مي شود :جنگل نیاتک با مساحت 4 هزار و 200 هکتار در حوزه شهرستان هیرمند یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه به شمار می‌رود.پوشش گیاهی، غالبا درختان طاق و گز بوده و عبور رودخانه فصلی نیاتک از میانه این جنگل و تشکیل آبگیرها و نیزارهای متعدد، مناظر چشم نواز و تفرجگاهی بی‌نظیر را ایجاد کرده است.

همچنین وجود تپه‌های ماسه‌ای بزرگ و جانوارانی نظیر روباه، راسو، گربه جنگلی، گراز وحشی، دراج، هوبره و چکاوک این جنگل را به هدف گردشگری طبیعت‌گردان بدل کرده است.

هر ساله در ایام نوروز و به ویژه روز 13 فروردین بازدید کنندگان زیادی از داخل و خارج شهرستان به منظور تفریح و تفرج از این جنگل دیدن کرده و اوقات شاد و مفرحی را در کنار آبگیرها و نیزارهای زیبای آن سپری می‌کنند.

در پايان اين گزارش آمده است : امید است با تمهیدات انجام شده توسط فرمانداری و سایر ادارات وابسته شهرستان هیرمند، مهمانان و مسافران نوروزی خاطرات خوش و به یاد ماندنی از این منطقه از سیستان تاریخی با خود به همراه ببرند و شاهد حضور مجدد آنان در سال‌های آتی نیز باشیم.

برچسب ها: ارگ جلال ، گردشگری ، جاذبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.