با نزدیک شدن به ایام عید نوروز تب و تاب سفر رفتن در بین ایرانیان بیشتر می‌شود. این روز‌ها بیشتر خانواده‌ها در کنار انجام مراسم خانه تکانی، نیم نگاهی نیز به آماده کردن مقدمات رفتن به سفر در ایام نوروز دارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با مناطق مختلف و جاذبه‌های گردشگری ایران، به معرفی مختصری از برخی استان‌های کشور می‌پردازیم. سعی ما بر این است که اطلاعات لازم و مورد نیاز برای سفر نوروزی شما را ارائه دهیم.

استان خراسان رضوی



استان خراسان رضوی را می‌توان پرمسافر‌ترین استان کشور در تمام طول سال قلمداد کرد. این مهم به دلیل قرار گرفتن بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مرکز این استان یعنی شهر مقدس مشهد اتفاق می‌افتد. بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند لحظات تحویل سال را در حرم امام هشتم بگذرانند.

 اگر قصد مسافرت به مشهد را دارید بد نیست بدانید از سه طریق می‌توانید به این شهر دسترسی پیدا کنید. فاصله تهران تا مشهد از طریق جاده 966 کیلومتر است. البته این فاصله مربوط به جاده‌ای است که از طریق تهران، سمنان، شاهرود و سبزوار به مشهد منتهی می‌شود. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از جاده هراز و پس از آن بابل، ساری، گرگان و بجنورد به مشهد بروید.

 این جاده به جاده کناره مشهور است و نسبت به جاده تهران- شاهرود -مشهد سرسبز‌تر و دیدنی‌تر است. راه دیگر رسیدن به مشهد
راه آهن است. مسیر ریلی تهران- مشهد 926 کیلومتر است. بسته به نوع انتخاب قطار بین 8 تا 12 ساعت در راه خواهید بود. البته باید از هم‌اکنون به فکر رزرو بلیت قطار باشید. اگر هم دستتان به دهنتان می‌رسد می‌توانید یک ساعته به مشهد بروید البته با هواپیما. برای گرفتن بلیت هواپیما هم باید از هم‌اکنون اقدام کنید.

پس از رسیدن به مشهد مشکل زیادی بابت اقامت نخواهید داشت. ازهتل پنج ستاره گرفته تا هتل آپارتمان و منزل شخصی. اگر دوست دارید در هتل یا هتل آپارتمان اقامت کنید، برای راحتی خیال قبل از حرکت اقدام به رزرو اتاق کنید. اگر دوست دارید در طول اقامت در مشهد در چادر بیتوته کنید باید به پارک جنگلی طرق در جنوب شرق مشهد بروید.

این پارک برای اسکان مسافران اختصاص داده شده و در جنب پلیس راه تهران- مشهد قرار گرفته است. نیت بیشتر مسافران مشهد زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم است. در مجموعه آستان قدس رضوی 10 موزه نیز وجود دارد که می‌توانید با خانواده از آنها دیدن کنید. مسجد گوهرشاد نیز شاهکار معماری مجموعه آستان قدس رضوی است.

 آرامگاه خواجه اباصلت، خواجه مراد، پیر پالاندوز و شیخ نخودکی از دیگر جاذبه‌های گردشگری مذهبی مشهد است. به غیر از جاذبه‌های مذهبی، این شهر جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. اگر از مشهد به سمت چناران بروید می‌توانید از آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر توس دیدن کنید.



 در این شهر بنای هارونیه نیز پذیرای شما است. آرامگاه نادر و مجموعه باغ نادری، شاندیز، طرقبه، باغ وحش وکیل آباد، پارک جنگلی 9 دره و پارک جنگلی وکیل آباد در 8 کیلومتری شمال غرب مشهد از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد است. در 10کیلومتری جاده مشهد به شاندیز مجموعه پیست دوچرخه سواری، اتومبیلرانی، موتور سواری و موتورکراس قرار دارد. استان خراسان رضوی به غیر از مشهد از شهر‌های تربت جام، بردسکن، تایباد، سبزوار، نیشابور، گناباد و فریمان تشکیل شده است.

 اگر در راه مشهد از نیشابور گذشتید می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری این شهر مانند آرامگاه خیام نیشابوری و عطار دیدن کنید. در سبزوار هم گنبد سبز یا آرامگاه شاه طهماسب و آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری و موزه مردم شناسی و مصلاي تاریخی این شهر مکان‌های پیشنهادی ما برای بازدید هستند.

 آب و هوای مشهد در عید نسبتاً سرد است. بنابراین با خود یکی دو دست لباس گرم به همراه داشته باشید. سوغاتی مشهد هم شهره خاص و عام است: زعفران، نبات و هل. اگر خواستید برای دوستان و اطرافیان سوغات بخرید کافی است چرخی در مغازه‌های اطراف حرم بخصوص بازار رضا بزنید. همچنین تعداد زیادی از مجتمع‌های خرید مدرن نیز در مشهد آماده پذیرایی از مسافران هستند.

خوزستان آماده استقبال ازمهمانان نوروزی



این روز‌ها در استان خوزستان و مرکز آن یعنی شهر اهواز جنب و جوش خاصی به چشم می‌خورد. خوزستان یکی از استان‌هایی است که در ایام نوروز تعداد زیادی از مسافران نوروزی به آن سفر می‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد که مردم و مسئولان این استان در تدارک استقبال باشکوه از مسافران باشند.

بد نیست بدانید در سال گذشته بیش از چهار میلیون تن به این استان سفر کرده‌اند که حداقل یک شب از مسافرت خود را در اهواز گذرانده‌اند. این استان علاوه بر پذیرایی از مسافران عادی میزبان کاروان‌های راهیان نور نیز خواهد بود. اگر خبر ندارید بدانید که در تمامی شهر‌های این استان تا شعاع 15 کیلومتری شهر پاکسازی و زیبا‌سازی شده است.

همچنین 2500 کلاس درس در این استان برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. همچنین برای حل معضل ترافیک مدارسی در نظر گرفته شده است تا مسافران خودرو خود را در حیاط این مدارس پارک کنند.

شماری از مساجد و حسینیه‌های استان نیز برای اسکان مسافران آماده شده‌اند. در اهواز طرح جمع‌آوری دستفروشان و افرادی که با وانت اقدام به فروش اجناس می‌کنند، اجرا شده است تا این شهر در نوروز سیمای بهتری به خود بگیرد. همچنین 170 دستگاه اتوبوس کار جابه‌جایی مسافران نوروزی را در مسیر‌های برون استانی و درون استانی به انجام می‌رسانند.

سرزمين عشق و حماسه

مناطق جنوبی ایران در ایام عید نوروز مسافران زیادی را از بیشتر نقاط ایران به خود جذب می‌کند. این امر به دلیل آب و هوای معتدل مناطق جنوبی در ایام عید است. خوزستان از جمله استان‌های جنوبی ایران است که به مرکزیت اهواز از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان یادمان‌های هشت سال جنگ تحمیلی در مناطق عملیاتی جنوب است که همه ساله عده زیادی به صورت انفرادی یا در قالب کاروان‌های راهیان نور از آنها بازدید به عمل می‌آورند.

 این استان به غیر از اهواز دارای حدود 25 شهر دیگر نیز است که هرکدام از آنها جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده‌اند. برای رفتن به اهواز می‌توانید از خودروی شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما استفاده کنید. در صورت استفاده از خودروي شخصی از دو راه می‌توانید به خوزستان و اهواز بروید؛ مسیر اول تهران، قم، اراک، خرم آباد، اندیمشک و اهواز است. این مسیر 874 کیلومتر طول دارد. مسیر دیگر از جاده تهران، اصفهان، شهرکرد، بروجن، ناغان، لردگان، دهدز، ایذه و اهواز عبور می‌کند. از اصفهان تا ایذه 400 کیلومتر راه است.

فاصله اهواز تا آبادان هم 125 کیلومتر و فاصله اهواز تا بندر امام 111 کیلومتر است. منطقه ایذه به بهشت استان خوزستان معروف است. اگر خواستید از اهواز به ایذه بروید شهر‌های هفتگل، باغملک و قلعه تل را پیش رو دارید. عبور رود کارون به عنوان طولانی‌‌ترین رود ایران از جلگه خوزستان از جاذبه‌های گردشگری این استان است.

 در اهواز پل‌های متعددی روی کارون ساخته شده است که مناظرچشم نوازی دارد. پل سفید و پل معلق کابلی هشتم معروف‌ترین این پل‌ها است. آب و هوای خوزستان در ایام عید بسیار معتدل است اما خطر بارندگی نیز وجود دارد. دیدنی‌های مسیر اهواز- شوش- دزفول- اندیمشک: زیگورات چغازنبیل، قلعه شوش، پل قدیم دزفول، ایوان کرخه، سد و دریاچه پشت سد، مناطق حفاظت شده حیات وحش، بقاع متبرک حضرت دانیال نبی(ع) و امامزاده عبدالله(ع).

دیدنی‌های مسیر اهواز- شادگان- آبادان- خرمشهر: مناطق عملیاتی، شهادتگاه، بیمارستان صحرایی و جنگی، گلزار شهدا، پل‌های جنگی، غنایم جنگی، پالایشگاه، بندر و کشتیرانی، بازارچه مرزی، جزیره مینو، تالاب بین‌المللی شادگان، مقام خضر، مدارس تاریخی و روستای فنیخ در خرمشهر.

دیدنی‌های مسیر اهواز- رامهرمز- بهبهان: شهر تاریخی ارجان، پل دیلمیان، طاق نصرت ساسانی، گور هرمز ساسانی و قلعه داوودلور.
دیدنی‌های مسیر اهواز- شوشتر- مسجدسلیمان: آبشار‌های شوشتر، بندمیزان، بافت قدیم، آتشکده، بردنشانده، چشمه آب معدنی، سد شهید عباسپور، بقاع متبرک شیخ شوشتری و شیخ انصاری و قدمگاه امام زمان(عج).

دیدنی‌های مسیر اهواز- باغملک- ایذه: منطقه ییلاقی ارتفاعات زاگرس، روستای تفریحی مال آقا و امامزاده عبدالله، تش کوه، تالاب، غار اشکفت سلمان، سنگ نبشته کول فره، منطقه جانکی باغملک، مجسمه سوسن، امامزاده عبدالله باغملک، امامزاده ابراهیم (ع) ایذه و سد کارون3 .

استان قم



استان قم بعد از استان البرز کوچکترين استان کشور به شمار مي‌رود. اين استان در 125 کيلومتري جنوب تهران واقع شده است که مسير دسترسي آن آزادراه تهران به قم است. بيشتر مسيرهاي دسترسي به قم به صورت آزادراه بوده و از اين جهت دسترسي به آن ساده است. البته با قطار نيز مي‌توان به قم سفر کرد.

قم به دليل قرار گرفتن بارگاه ملکوتي حضرت معصومه (س)، خواهر گرامي امام رضا (ع) و مسجد مقدس جمکران سهم زيادي در جذب گردشگران مذهبي در کشور دارد. همچنين اين استان در مسير دسترسي به استان‌هاي مرکزي ايران مانند اصفهان، شيراز، مرکزي، يزد و ... قرار گرفته است. سالانه حجم زيادي از مسافران از اين شهر عبور مي‌کنند، اما به دليل ضعف اطلاع‌رساني از جاذبه‌هاي گردشگري اين استان خبر ندارند.

 قنوات، جعفريه، کهک، دستجرد و سلفچگان از شهرهاي استان هستند. سوغاتي معروف قم سوهان است که در مدل‌هاي مختلف به مسافران ارائه مي‌شود. همانگونه که گفتيم علاوه بر بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، اين استان از جاذبه‌هاي گردشگري ديگري نيز برخوردار است. بازار قم يکي از اين جاذبه‌هاي گردشگري است.

بازار سنتی قم که همواره بوی عطر از آن به مشام می‌رسد سال‌هاست میزبان مسافرانی است که سوهان و مهر و سجاده را می‌خرند تا به عنوان یادگار هدیه کنند. همچنين دریاچه نمک از جاذبه‌های طبیعی استان به شمار می‌رود. این دریاچه بخشی از کویر نمک است که در شرق قم واقع شده و فقط زمستان‌ها آب دارد. حضور ورقه‌های نمک و برداشت آن که از اوایل تابستان در منطقه جنوبی این دریاچه آغاز می‌شود، دیدنی است. در کنار درياچه نمک، دریاچه حوض سلطان که به «دریاچه‌ قم» ، «دریاچه شاهی» و «دریاچه‌ ساوه» نیز مشهور است، در شمال استان قم قرار دارد.



علاوه بر درياچه نمک، غار وشنوه در 60 کیلومتری قم در کوه اردهال، چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف کوه سرازیر می‌شود و به صورت چشمه فوران می‌کند. این غار یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی استان قم به شمار می‌رود. غار کـَهـَک نيز که در 30 کیلومتری جنوب قم واقع است، یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می‌رود.

 شهر کهک استان نيز مي‌تواند تفرجگاه مناسبي براي گردشگران نوروزي باشد. این شهر از سه سمت مشرف به ارتفاعات است ودره زیدان در شرق آن قرار دارد، از این رو دارای آب و هوایی معتدل است. حضور امامزاده زینب خاتون(ع)، خانه ملاصدرا و غار معروف کهک عامل مهمی برای جذب گردشگران به این منطقه است. ملاصدرای شیرازی سال‌ها در این شهر زیست و بسیاری از کتب گرانبهای خود را در این مکان نگاشته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار