چند پیشنهاد برای نو نوار کردن باغچه

اگر اهل باغباني در منزل هستيد و نگهداري از گياهان مي تواند براي شما يك سرگرمي و لذت دلخواه باشد، دست به كار شويد. پيش از هر اقدامي اول تصميم بگيريد كه چه كاري مي خواهيد انجام دهيد. باغچه، گلخانه (پاسيو)، بالكن، پشت بام، حياط، راه پله ها، پاركينگ و حتي گوشه اتاق مي تواند محلي براي پرورش گياهان باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  هفته هاى پایانى سال که همه چیز نو می شود، بهترین فرصت برای کسانی است که می خواهند خانه را ميزبان گل و گياه و درخت كنند و از همسايگي با آنها لذت ببرند.تا با خانه ای زیبا و سرسبز به استقبال سال نو بروند.



باید گفت پرورش گل و گياه در خانه براي بسياري وسوسه انگيز است. باغباني شغل هزاران ساله اجداد ماست و آن طور كه روان شناسان تاكيد دارند طبيعت با جان و روان ما آميخته شده و به صورت آگاهانه يا ناخودآگاه حال ما را خوب مي كند.

علاوه بر آن رسيدگي به گياهان خانگي لذتي توصيف ناپذير دارد كه فقط بايد تجربه كني تا بداني. مي گويند روح آدم هاي بزرگ با باغچه نسبت دارد! وسوسه نگهداري از انواع گياهان بيشتر به دلايلي نظير نابلدي در رفع نيازهاي مختلف گل ها و درختان، كمبود جا، نداشتن وقت و دردسرهاي احتمالي اين كار ناديده گرفته مي شود و آخر سر به تكثير انبوه انواعي از گياهان آپارتماني مي انجامد كه زحمت كمتري براي نگهداري آنها وجود دارد.

تازه شاداب نگه داشتن همان ها هم از عهده هر كسي برنمي آيد. طبيعت بسيار متنوع است و امكان تنوع را هم مهيا مي كند. در چنين شرايطي نبايد خود را به نگهداري از تعدادي گياه آپارتماني محدود كنيم چون با كمي ابتكار و به قول معروف دل دادن به كار مي توان طبيعتي هرچند مختصر را ميهمان خانه كرد كه سرشار از تنوع، زيبايي و لذت باشد.

 اگر اهل باغباني در منزل هستيد و نگهداري از گياهان مي تواند براي شما يك سرگرمي و لذت دلخواه باشد، دست به كار شويد.  استفاده از فضاهاي مناسب در منزل پيش از هر اقدامي اول تصميم بگيريد كه چه كاري مي خواهيد انجام دهيد. باغچه، گلخانه (پاسيو)، بالكن، پشت بام، حياط، راه پله ها، پاركينگ و حتي گوشه اتاق مي تواند محلي براي پرورش گياهان باشد.

وسایل باغبانی را آماده کنید

وسايل باغباني مختصري تهيه كنيد. بيلچه و قيچي باغباني از واجبات هستند و بهتر است از انواع مرغوب تهيه شوند. زير و رو كردن انبوهي از خاك با بيلچه اي كه دست را خسته و زخمي مي كند، مي تواند شما را يك بار براي هميشه از باغباني در منزل متنفر كند. پيش از خريد نهال ها و گياهان درباره سلامت آنها تحقيق كنيد. از مشاوره با كساني كه در حوزه باغباني و نگهداري گياهان سابقه و تجربه دارند، غافل نشويد. مي توانيد مطالب مفيدي در اينترنت بيابيد.



روش ابتکاری برای گل کاری باغچه
 
بستگي به اين دارد كه شما كدام يك از اين امكانات را در اختيار داريد. اگر باغچه داريد، مي توانيد به پرورش درختان مثمر يا غيرمثمر فكر كنيد. پرورش ميوه ها را فراموش نكنيد چون تجربه اي لذت بخش است و به روان انسان آرامشي  پله ها يا منحصر به فرد مي بخشد. اگر فقط را ه گوشه اي از اتاق را در اختيار داريد بايد به فكر پرورش گياهان گلداني و بوته اي يا فقط انواع گل ها باشيد.

مي توانيد به شيوه هاي ابتكاري هم فكر كنيد.مي توان يك يا چند موزاييك كف حياط را برداشت و يك باغچه كوچك مهيا كرد كه حتي براي پرورش درختان ميوه نيز مناسب است. گلدان ها را از نظر اندازه و جنس از انواعي انتخاب كنيد كه مناسب مكان استقرار و همچنين نوع گياهاني باشد كه قصد داريد درون آنها بكاريد. گلدان هاي فلزي، سفالي، پلاستيكي، فيبري و پيتي هر يك  مزايا و معايبي دارند كه براي نوع خاصي از گياهان و شيوه نگهداري آنها مناسبند.


گلدان ها را مي توان در هر جايي از بالكن گرفته تا یک جای دنج از پاركينگ خانه راه پله و حتي گوشه قرار داد. اما پيش از تهيه و استقرار آنها بايد بدانيد چه نوع گياهي مي خواهيد پرورش دهيد. محل گلدان ها از نظر ميزان نورگيري و رطوبت و همچنين شرايط جوي مهم است. گياهان آپارتماني در مقابل نور زياد يا وزش باد و ريزش باران مقاوم نيستند. اگر مي خواهيد درخت بكاريد هدف خود را پيش از تهيه نهال ها مشخص كنيد. درخت را براي چه مي كاريد: ميوه و سايه آن، زيبايي حياط و باغچه، عطر گل هايش يا هر منفعت ديگر.

درخت موز بکارید



براي پرورش هر نوع گياهي هيچ محدوديتي وجود ندارد. حتي برخي از انواع گياهان و گل ها را مي توان در محيط مرطوب حمام نگهداري كرد. مساله  اصلي شناخت نيازهاي انواع گياهان است. كساني هستند كه در آب و هواي خشك تهران درختان پرتقال يا بوته هاي تمشك مي كارند و ميوه هم مي گيرند.

مي توان در گلخانه منزل درخت موز هم پرورش داد به شرطي كه بتوانيد به نيازهاي آن براي رشد و ميوه  دهي رسيدگي كنيد. ملكي انگور، توت سفيد، شاتوت، گردو، زيتون، خرمالو، هلو، سيب، گيلاس و آلبالو را براي كاشت در هواي تهران يا شهرهاي معتدل و كوهستاني مناسب هستند.

سبزی کاری کنید

مي توانيد سبزيجاتي نظير شاهي، تره، انواع ترب از جمله تربچه قرمز، ريحان، پونه و... را در باغچه يا گلدان هاي جعبه اي بكاريد و به صورت روزمره از آنها استفاده كنيد. سبزيجاتي نظير ريحان و شاهي به سرعت رشد مي كنند و مي توان برگ هاي تازه آنها را بارها سر سفره گذاشت و از خوردنشان كنار افراد خانواده لذت برد.

 فلفل دلمه اي و سبز، بادنجان، گوجه فرنگي و حتي توت فرنگي هم در باغچه يا گلدان رشد مي كنند و محصول مي دهند. جز توت فرنگي كه به كرت بندي و آبياري مناسب نياز دارد، باقي سبزيجات با روش كاملا ساده و با كمترين مراقبت عمل مي آيند.



آفت گیاهی

با آفت چه کنیم

گاهي يك مشكل بزرگ براي گياهان براي مثال آفت زدگي با نوع خاصي از حشرات يا قارچ ها با يك راه حل ساده برطرف مي شود. خاك نشیمن؛ کانون گرم خانه اتاق نشيمن، بخش مركزی رفت و آمد و زندگی افراد خانواده در خانه است. در فضای نشيمن كه به طور معمول بزرگ ترين فضای خانه است، افراد خانواده گرد هم جمع می شوند، صحبت می كنند، تلويزيون تماشا می كنند و از ميهمان ها و دوستان نزديك پذيرايی می كنند.

مناسبي براي باغچه و گلدان ها مهيا كنيد. برخي گياهان به خاك سبك و پوك نياز دارند و برخي ديگر به خاك رسي و ماسه اي. اواخر زمستان و اوايل بهار از زير و رو كردن خاك، اضافه كردن كودهاي مناسب و همچنين هرس گياهان غافل نشويد. براي هرس حتما از افراد باتجربه كمك بگيريد. مي توانيد گل هايي نظير لاله را در گلدان هاي كوچك پرورش بدهيد و به ديگران هديه كنيد. اگر روش تكثير گياهان زينتي را ياد بگيريد ،مي توانيد گياهان تازه تكثير شده را هم به عزيزانتان هديه بدهيد.

كمبود آهن در خاك

یک مشکل عمومي كمبود آهن در خاك يك مشكل عمومي محسوب مي شود. چنين مشكلي به همراه خشكسالي چند سال اخير تهران را از شهر چنارستان به شهر زردستان! تبديل كرده است. موضوع ديگر كاهش قدرت جذب آهن در خاك است كه موجب مي شود اضافه كردن انواع كودهاي شيميايي آهن نيز سرسبزي و طراوت را به گياهان بازنگرداند.

آهن عنصري است كه سبزي و طراوت گياهان را موجب مي شود. اگر باغچه اي داريد كه رنگ درختانش با زردي پيوند خورده به فكر تامين آهن خاك باشيد. يكي از شيوه هاي موثر براي اين كار دفن كردن برگ هاي خشكيده كاج سوزني در باغچه و سپس تامين آهن از طريق كودهاي شيميايي است.

بالا رفتن ميزان اسيديته خاك قدرت جذب آهن در آن توسط ريشه ها را كاهش مي دهد و اين شيوه خاك را قليايي  مي كند. مي توانيد از باقيمانده پوست ميوه  ها پس از پوسيدن به عنوان كود براي باغچه و گلدان استفاده كنيد. یک پيشنهاد  بهار و تابستان فصول كاشت انواع سبزيجات است.

پیشنهادات نهایی برای گل کاری منحصر به فرد درحیاط



اگر حیاط خانه شما نیز باغچه دارد و هنوز اقدامى براى خرید گل هاى آن نکرده اید یا گل هاى تهیه شده کماکان در جعبه هاى مخصوص خود در کنارى باقى مانده اند پیش از کاشت، به پیشنهادات زیر نیز توجه کنید:

1 - پیش از انجام هر اقدامى ابتدا نقشه باغچه را از لحاظ شکل قرارگیرى درختان، گل ها و گیاهان موجود و همچنین فضاى خالى آماده کاشت بر روى کاغذ طراحى کنید. اکنون با توجه به شرایط حاضر و موقعیت آن فضا و همچنین با در نظر گرفتن خصوصیات و نیازهاى درختان و گیاهان موجود و همچنین مورد نظر براى کاشت، مرحله تهیه فرا مى رسد ولى پیش از آن ابتدا طرحى از نحوه کاشت گل ها و گیاهان بهارى انتخابى نیز بر روى همان نقشه اصلى طراحى کنید و پس از دستیابى به نتیجه نهایى اقدام نمایید.

2 - سعى کنید از گل ها و گیاهان متنوع (از نظر نوع و رنگ) جهت کاشت استفاده کنید.

3 - کوزه ها و گلدان هاى سفالى گلى و به طور کلى هر ظرفى که داراى ظاهرى زیبا و مناسب براى کاشت گل و گیاه است را حتى اگر شکسته باشد بیرون نریزید. با قرار دادن آنها در باغچه به فرم ها و حالت هاى مختلف و کاشت گل و گیاه در داخل آنها، براى باغچه نمایى متفاوت و زیبا ایجاد کنید.

4 - تخته سنگ هاى کوچک و بزرگ، کنده درخت ها و عناصر طبیعى از این قبیل مى توانند جلوه اى خاص به باغچه شما ببخشند، پس در کنار کاشت گل ها و گیاهان، فضایى هم به قرار دادن این گونه عناصر اختصاص دهید.

5 - اگر شرایط باغچه شما از نظر وسعت و تعدد گیاهان موجود به گونه اى است که امکان کاشت گل هاى بهارى وجود ندارد، مى توانید با توجه به محیط حیاط و فضاى موجود، گلدان هاى متنوع و متعددى (از نظر نوع کاربرد، ابعاد، شکل و حتى جنس) تهیه کنید و گل ها را در آنها بکارید. حال با توجه به نوع گلدان ها مى توانید آنها را بر روى زمین قرار دهید یا در صورت دیوارکوب بودن به دیوار نصب کنید یا از میله هاى نرده بیاویزید.

6 - مجسمه هاى تزئینى گلى، سفالى، زرین و حتى سنگى، عناصر مناسبى براى هرچه زیباتر کردن باغچه در کنار گل ها و گیاهان محسوب مى شوند.

7 - با نصب جاگلدانى هاى جعبه اى شکل پلاستیکى، چوبى یا آهنى به حفاظ و یا سکوى پشت پنجره ها، بستر مناسبى براى کاشت گل هاى رنگارنگ بهارى و نماى زیبایى براى ساختمان محل زندگى تان فراهم کنید.

8 - از نرده هاى دور دیوار حیاط خانه تان به جاى داربست براى رشد گیاهان رونده درون باغچه و یا گلدان استفاده کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۱۹:۵۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
باسلام وخسته نباشید بنده تعدادی تخم گیاه دارم و حدود 1/5متر باغچه داخل حیاط که قبلا سیمان کرده بودم وچند روزه سیمانهارو کنده و خاک رو زیر رو واماده کاشت کرده ام راهنمایی کنید قبل از کاشت ابتدا به خاک کود مخلوط کنم یا کار خاصی نیاز هست ابتدا انجام بدم،باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
نیلو
۱۹:۴۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
آقا تو حیاط ما گربه هست میترسم گلدونا رو بندازه خراب شن!
Iran (Islamic Republic of)
بهروز صادق
۰۰:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
عالی
Iran (Islamic Republic of)
بهروز صادق
۰۰:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
عالی
آخرین اخبار